초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 IB 교육과정의 교육적 지향과 설계 원리를 고찰함으로써 IB 교육과정을 활용한 다문화국제혁신학교의 교육과정 설계 방향을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위해 첫째, IB 교육과정의 교육적 지향과 설계 원리를 분석하였다. 둘째, 다문화국제혁신학교의 추진 배경과 현황에 나타난 교육적 지향을 분석하였다. 마지막으로, 이와 같은 분석 결과에 기초하여 IB 교육과정을 활용한 다문화국제혁신학교 교육과정 설계의 타당성과 설계 방향을 탐색하였다. 분석 결과, IB 교육과정과 다문화국제혁신학교는 국제적 감각을 지닌 글로벌 인재를 육성하고, 상호이해와 공존을 도모하며, 다양한 학생들의 문화적, 언어적 배경을 고려한 학습 환경을 제공함으로써 모든 학생들의 학습권을 보장 하고 교육평등 실현하고자 지향한다는 점에서 궤를 같이하며, 이에 IB 교육과정이 다문화국제혁신학교 교육과정 설계를 위한 틀로서 타당성을 지니고 있는 것으로 판단되었다. 이와 같은 타당성에 근거하여 본 연구에서는 IB 교육과정의 설계 원리와 전략이 다문화국제혁신학교에서 세계시민성과 문화정체성을 통합한 다문화 교육과정을 설계하고, 공통교육과정과 학교특색교육과정 간의 균형을 도모하며, 통합 교육과정을 운영하고, 과정중심 평가체제를 구축하며, 교육평등을 실현해나가는 데 유용한 지식과 정보를 제공할 수 있음을 논의하였다.


This study aims to explore future development directions of the Multicultural International Innovative School (MIIS) curricula by reviewing the educational orientations and design principles of the International Baccalaureate (IB) curriculum. First, this study illuminated the educational orientations and design principles of the IB curriculum. Second, the study unraveled the educational orientations of MIISs embedded in their backgrounds and current status. The findings highlight that the MIISs and the IB curriculum share common educational orientations, such as cultivating students’ international understanding and global citizenship, nurturing intercultural understanding and peaceful coexistence, and promoting educational equities by providing a culturally and linguistically responsive learning environment and ensuring learning opportunities for all students; hence, the IB curriculum serves as a valid tool for developing the MIIS curricula. Based on the findings, this study suggested that the design principles and strategies of the IB curriculum provide MIISs with useful knowledge and information for designing multicultural curricula which enhance the integration of global citizenship and cultural identities, making a balance between the national curriculum and their school-level unique curricula, constructing a process-based evaluation system, and realizing educational equities.