초록 열기/닫기 버튼

국제개발사업은 다양한 행위자들 간 긴밀한 협력적 네트워크를 형성하면서 수행되며 그 수행과 정에서 다양한 유형의 성과를 도출한다. 이러한 국제개발사업의 특성에 착안하여, 본 논문은 국제 개발사업의 참여자들이 협력하는 과정에서 발생하는 성과 중에서 학습(learning)성과에 초점을 두 고, 개인과 조직차원에서 경험하는 학습성과가 협력 주체들 간에 어떠한 방법으로 얼마나 공유되고 전파되는지에 관해 탐구하는 것을 목적으로 진행되었다. 이를 위해 본 논문에서는 국제개발사업을 현장에서 직접 관리한 경험이 있는 사업관리자들을 대상으로 심층면접조사를 실시하였다. 조사결과 로서 학습성과는 사업수행자나 현지 직원 및 지역주민 등의 개인뿐만 아니라 사업수행 조직의 다 양한 층위와 지점에서 발생하고 있으나, 이러한 학습성과는 참여자들 간에 활발하게 공유되기 보다 는 개인수준에 머물러있어서 조직화되지 못하는 단절 현상이 나타나고 있었다. 이와 같은 단절 현 상을 촉진하고 고착화하는 중대한 원인으로는 실패를 통한 배움과 성장을 두려워하는 미성숙한 학 습문화와 함께, 다양한 주체들 간 학습의 결과가 효과적으로 공유될 수 있는 학습의 제도화 노력이 부족한 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 향후 국제개발협력 생태계에서 학습성과의 효과적인 성취와 공유를 위한 제언을 제시하였다.


This study explores how individual and organizational participants of international development projects learn during the implementation process of the international development project, and how effectively they share and transfer lessons and knowledge which were obtained by collaboration. 14 international development project cases were examined through a qualitative research approach, using in-depth interviews with international development project managers. From the results, we found that learning, which is one of the most important performances as process-oriented performance, occurs among different project participants, from the individual level including project managers, local staff and beneficiaries, to the organizational level including the head office of NGOs and funding agencies. However, each entity’s learning was not actively shared and transferred to other collaborative partners because of a lack of institutionalized effort for sharing the learning performance. The empirical findings suggest practical methods on how to facilitate an active and effective transfer of the lessons and knowledge learned among collaborative partners for better knowledge management and sustainable development.