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본 연구는 소셜미디어가 일상에 밀접한 관계를 지닌 현재, 소셜미디어 관광정보가 정보 이용자들의 공감에 미치는 영향 관계를 규명하고, 십스 모델을 근거로 공감이 확인 행동을 유발하는지, 확인 행동에 따라 참여 행동이 유발되는지, 그리고 참여 행동이 공유 행동 및 확산을 유발할 것인지 파악하기 위해 수행되었다. 이를 위해 소셜미디어를 통해 도시재생 사례지역 중 하나인 ‘행리단 길’에 대한 정보를 수용한 경험이 있는 사람을 대상으로 설문조사를 수행하였고, 수집된 자료는 데이터 코딩 과정을 거쳐 SPSS 23.0과 AMOS 23.0 프로그램을 이용하여 구성개념 간 인과관계를 검증하기 위해 구조방정식 모델링 분석을 시행하였다. 실증 분석결과, 선행연구를 바탕으로 구성한 소셜미디어 관광정보 가치가 공감에 미치는 영향 관계(H1), 다음으로 공감이 확인에 미치는 영향 관계(H2), 확인이 참여에 미치는 영향 관계(H3), 참여가 공유/확산에 미치는 영향 관계(H4) 모두 유의한 영향을 미친다는 분석결과를 확인할 수 있었다. 따라서 본 연구는 소셜미디어 관광정보를 이용하는 관광객들을 대상으로 국내 관광연구 분야에서 많이 적용하지 않은 SIPS 모델을 적용하여 관광소비자 행동 변화를 분석한 연구라는 데 큰 의의가 있으며, 소셜미디어 관광정보, SIPS 모델의 구조적 영향 관계에 대하여 파악한 본 연구의 결과는 중요한 시사점을 가진다고 볼 수 있을 것이다.


This study was conducted to identify the positive influence of social media on the empathy of information users for tourism related information search behavior, based on sympathize, identify, participate, share and spread: SIPS) model. SIPS model explains the process of consumer’s behavior changes caused by social media. Specifically, this study posited this process as such that social media users’ use of tourism related information leads to sympathizing with the contents and content generators, and this attitude leads to identifying behavior to confirm the information and to this reaction evokes participation (purchasing) and ultimately leading toward sharing and spreading of the obtained information. For empirical data collection, survey was conducted among those who searched information about “Haengridan-gil,” a popular urban regeneration case on social media. For the data analysis, structural equatiom modeling was applied to examine the relationships among the composite variables using SPSS 23.0 and AMOS 23.0 programs. Results indicated that the usefulness of SIPS model in explaining the chain reactions of information users, showing that information value affected positively on sympathy (H1), and sympathy exerted a positive and significant influence on identifying behavior (H2). Also, identifying behavior had positive and significant influence on participation (H3), ultimately leading to sharing and spreading of the information they had obtained from the social media (H4). The results of this study showed that the positive and significant chain reactions of media users in their visitation of a hot place as SIPS model supported. Some practical implications are presented for destination marketers and tourism planner in similar areas.