초록 열기/닫기 버튼

낯선 발음과 억양, 빠른 속도, 어려운 어휘와 문법, 그리고 화용적 정보의 부족은 학습자의 한국어 듣기를 방해한다. 그러나 듣기를 어렵게 만드는 것은 단지 언어적 지식의 부족에만 있는 것은 아니다. 듣기 이해를 위해서는 정의적 요인, 인지적 요인, 맥락적 요인 또한 매우 중요하다. 중국인 한국어 듣기 이해에 영향을 주는 언어적 요인 이외의 요인들에는 어떤 것들이 있을까? 본 연구는 듣기 이해에 미치는 요인이 무엇이며, 듣기 효능감에 영향을 주는 요인은 무엇인지 살펴보았다. 연구 결과를 보면, 듣기 이해에 영향을 주는 변수로는 듣기 효능감과 듣기 노출시간이 통계적으로 유의하였다. 그리고 듣기 효능감에 영향을 주는 변수로는 인지 전략과 듣기 불안이 있었음을 알 수 있었다. MBTI 유형은 듣기 점수에는 영향을 주지 못 했으며, 듣기 효능감의 경우 감각형 집단과 직관형 집단 간에, 그리고 듣기 불안의 경우 사고형 집단과 감정형 집단 간에 유의미한 차이를 보였으며, 인지 전략은 선호 지표별 차이가 없었다. 이 연구를 통해서, 듣기 능력 제고를 위해서는 어휘 문법 중심의 세부 내용 파악에 중점을 준 듣기 교육에서 벗어나 전략사용과 불안 감소 등 인지적, 정의적 측면에 중점을 두는 듣기 교육으로의 변화가 필요하다는 것을 알 수 있었다.


Unfamiliar pronunciation and accent, fast verbal speed, difficultvocabulary and grammar, and the lack of pragmatic information hinder listeningcomprehension of Korean language learners. But it is not only due to the lackof linguistic knowledge that makes listening difficult. Affective Factors,Cognitive Factors, and Contextual Factors are also significant for listeningcomprehension. What are the factors other than the linguistic factors thatinfluence listening comprehension of Chinese Korean learners? This studyexamined which factors influence listening comprehension and listeningself-efficacy, respectively. As a result, listening self-efficacy and listeningexposure time were statistically significant variables affecting listeningcomprehension. In addition, it was found that cognitive strategies and listeninganxiety were also important key factors affecting listening self-efficacy. MBTIpersonality type had no effect on listening comprehension. On the other hand,Listening self-efficacy showed significant difference between S(sensing) groupand N(intuition) group while listening anxiety showed difference betweenT(thinking) group and F(feeling) group. From this study, it was found thatlistening education, which usually concentrate only on the detailed contents ofthe vocabulary grammar center, should be changed in order to improve thelistening ability