초록 열기/닫기 버튼

본 연구의 목적은 교류분석(TA: transactional analysis)에 기초한 소집단 집단상담식 부모교육이 부모의 자아개념, 양육태도, 부모-자녀와의 상호작용에 미치는 영향을 분석하는데 있다. 만 2~5세 유아를 둔 40명 어머니를 대상으로 비교집단과 실험집단으로 나누어 연구하였다. 비교집단은 가정통신문으로 부모교육을 진행하였으며, 실험집단은 소집단 집단상담식 부모교육을 진행하였다. 두 집단 모두 12주 동안 12회에 걸쳐 실험 처치하였다. 연구결과 TA에 기초한 집단상담식 부모교육이 세 요인에 대해 유의미한 효과가 나타났다. 이러한 본 연구의 결과는 유아기 자녀를 둔 부모들에게 소집단 집단상담식 부모교육 프로그램이 필요하다는 점을 시사하고 있다.


The purpose of this study is to analyze the effect of parent education based on small group counseling applying transactional analysis to improve the parent’s self-concepts, rearing attitudes, and parent-child interactions. Our study was performed with 40 parents which have been raising their infants where their age is between two and five. For our study, the parents were split into two groups, i.e. comparison group and experiment group, where each group consists of 20 parents. For the parent education, we sent the comparison group a home correspondence and performed the small group counseling to the experiment group respectively. Both groups were educated with 12 times over 12 weeks. The results of the study revealed that our parent education showed a significant effect on three psychological attitudes. Consequently, the results of the study suggest that the parents with infant children need to be educated with a parent education program applying transactional analysis to improve their psychological attitudes.