초록 열기/닫기 버튼

배경 및 목적: 책읽기 시에 나타나는 양육자-아동 간의 언어적 상호작용은 아동의 언어 및 문해 발달에 중요한 요소라고 할 수 있다. 따라서 양육자의 질문유형과 어휘발달지연 아동의 반응 관계를 알아보고자 한다. 방법: 본 연구에 참여한 아동은 만 4-6세의 어휘발달지연 아동과 양육자 17쌍, 그리고 이들과 생활연령이 일치하는 일반아동과 양육자 17쌍이었다. 양육자의 질문과 아동 반응의 관계를 분석하기 위해 양육자가 아동에게 책 2권을 읽어주고 질문하는 상황을 녹화하였다. 결과: 일반아동 집단에서 양육자의 사실질문 및 추론질문에 대한 아동의 정반응률이 어휘발달지연 아동 집단보다 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 어휘발달지연 아동 집단에서 아동의 사실적 정반응에 대한 양육자의 사실질문 비율과 아동의 추론적 오반응에 따른 양육자의 추론질문이 일반아동 집단에 비해 유의하게 높은 것으로 나타났다. 일반아동 집단에서 아동의 사실적 정반응에 대한 양육자의 추론질문 비율과 아동의 추론적 오반응에 대한 양육자의 사실질문 비율이 어휘발달지연 아동 집단에 비해 유의하게 높게 나타났다. 논의 및 결론: 양육자-아동 책읽기 시 양육자와 아동이 서로에게 언어적 영향을 미칠 수 있으며, 양육자 질문의 유형을 다양화하고, 양육자가 아동의 연령, 언어 및 인지수준에 따라 적절한 질문을 제공할 필요성을 확인한 점에서 본 연구는 임상적 의의가 있다.


Objectives: The linguistic interaction between parents and children during book reading is an important factor in the child’s language and literacy development. Therefore, we investigated the relationship between cognitively different caregivers’ question types and the contributions of vocabulary delayed children. Methods: Participants consisted of 17 children with vocabulary delay (VD group), aged 4 to 6, their mothers, and 17 pairs of age-matched typically developing children (TD group) and their mothers. In order to analyze the relationship between the maternal question and the child’s response, the situation of reading and asking questions about two books to the child was recorded. Results: The correct response rate to the different types of questions was higher in the TD group than that of the VD group. The rate of the referential question following by the rate of the child’s referential correct response and inferential question rate according to the child’s inferential incorrect response were significantly higher in VD group than those of TD group. The ratio of the inferential questions following by child’s referential correct responses and the rate of the referential questions to the child’s inferential incorrect contributions was fundamentally higher in the TD group than that of the VD group. Conclusion: The caregiver and child may have a linguistic impact on each other during book reading. This is clinically related to various types of caregiver questions. Different cognitive levels of maternal question use, based on the child’s age, language, and cognitive level, can be recommended in caregiver book-reading training.