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항공사들이 중․단거리 노선에서 이용하는 항공기 기종으로 보잉사의 B737 시리즈와 에어버스사의A320 시리즈가 있다. A321은 A320 시리즈 중 하나이고, 최근에는 A321 NEO(New Engine Option)가출시되어 2019년 국내에 처음으로 도입되었다. A321 NEO는 기존 A321 CEO(Current Engine Option) 대비, 외부 제원은 유사하나, 고효율 엔진 장착으로 기존 CEO에 비하여 이륙성능이 향상되고 연료소모율이 감소한 것으로 알려져 있다. 제작사에서는 A321 NEO는 연료효율이 15% 향상되었다고 주장하고 있다. 실제 운영한 운항실적 자료로 NEO 항공기의 연료효율 향상 결과를 검증하고자 하였다. 이를위해 세 가지 방법으로 NEO와 CEO 항공기의 연료효율을 확인하였다. 첫 번째 방법으로 NEO와 CEO 의 개별 항공기 연료 효율성 모델 두 개를 이용하여 연료 효율성 지수를 비교하였고, 두 번째 방법으로 CEO/NEO 구분변수와 유상탑재량 변수를 반영한 연료 효율성 모델 한 개로 연료 효율성 지수를비교하였다. 첫 번째 모델 결과, 유상탑재량에 따라 다르지만, NEO가 CEO 대비 연료 효율성이 17% 수준으로 우수하였고, 두 번째 모델 결과는 최대 15%로 우수하였다. 세 번째로 두 번째 모델에 ‘항로상 외기온도’와 ‘오랜 사용에 따른 연비 변화량’을 독립변수로 추가하여 연료효율성 모델을 만들었다. NEO 항공기가 CEO 항공기 대비 연료효율이 우수한 실적을 나타냈으나, 그 수치는 최대 10% 수준으로 떨어졌다. 이는 CEO 항공기가 오랜 사용으로 연료효율이 저하된 반면, NEO 항공기는 최신 제작/운영으로 연료효율이 좋은 것에 기인한 것으로 추정된다. 결론적으로, NEO 항공기의 연료효율이 CEO 항공기 대비 우수함을 보였으나, 그 수치는 최대 10% 수준으로 제작사 선전과 이론, 기존 연구와 이격이 있음을 확인하였다. 추가로 실적의 연료 소모 감소를 Benefit로, 구매가격 차이를 Cost로 하는 A321 CEO 대비 NEO 도입 프로젝트의 경제성을 분석하였다. Payback Years, 현재가치 총량, 민감도 분석 결과로 A321 NEO 도입 프로젝트는 항공유 가격이 일정 수준 이상 시에 경제성 있음을 확인하였다. 본연구를 통해 항공사 운영 측면에서 제작사 자료의 신뢰성 확인 및 검증 도구로 삼고자 한다. 또한, 신기종 도입 혹은 신 장비 장착 등 유사한 프로젝트의 경제성 분석 및 정책적인 의사 결정에 기본 도구로 활용한다.


Aircraft types used by airlines on short and medium-haul routes include Boeing’s B737 series and Airbus’ A320 series. A321 is one of the A320 series, and recently the A321 NEO (New Engine Option) was delivered for the first time in Korea in 2019. The A321 NEO has similar external specifications compared to the existing A321 CEO (Current Engine Option). But, the A321 NEO is equipped with high-efficiency engines, which improves take-off performance and reduces fuel consumption compared with the CEO. The manufacturer claims that the A321 NEO has improved fuel efficiency by 15%. The purpose of this study was to verify the fuel efficiency improvement of NEO aircraft with actual operational results, not the propaganda and theory of the manufacturer. To this end, the fuel efficiency of NEO and CEO aircraft was checked in three ways. The first method was to compare the fuel efficiency index using two individual aircraft fuel efficiency models of NEO and CEO, and the second method was to compare the fuel efficiency index with one fuel efficiency model reflecting the CEO/NEO classification variable and the payload. As a result of the first model, depending on the amount of payload, NEO was superior to the CEO at 17% in fuel efficiency, and the second model result was excellent at a maximum of 15%. Third, a fuel efficiency model was created by adding ‘the outside air temperature on the route’ and ‘the amount of fuel economy change due to lengthy usage’ as independent variables to the second model. Although NEO aircraft performed better in fuel efficiency than CEO aircraft, the number dropped to a maximum of 10%. It is estimated that the fuel efficiency of the CEO aircraft was degraded due to the lengthy usage, while the fuel efficiency of the NEO aircraft was better due to newly manufacturing and operation. In conclusion, the fuel efficiency of the NEO aircraft was superior to that of the CEO aircraft, but the number was up to 10%, confirming that there is a separation from the manufacturer’s propaganda, theory, and existing research. In addition, this study showed the economic analysis of the NEO purchase project, which has the benefit of reducing fuel consumption and the cost of the difference in aircraft purchase price. As a result of analysis of payback years, present value, and sensitivity, the A321 NEO purchase project is economical if the fuel price is above a certain level. Through this study, it is used as a tool for verifying the reliability of the manufacturer’s data in terms of airline operation. In addition, it can be used as a basic tool for economic analysis & policy decision-making of similar projects such as introducing new aircraft models or installing new equipment.