초록 열기/닫기 버튼

본 연구의 목적은 대학생들이 실제 주식투자에 들어가기 전에 투자지식 등을 얻는데 있어 주식모의투자 게임이 효과적인지 여부와 모의투자 게임 전ㆍ후의 금융교육 효과 차이 및 그 인과관계를 분석하는데 있다. 또한 주식모의투자 게임을 통한 금융교육 효과로 인해 각 대학생들의 리스크 선호도에 변화가 일어날 수 있는지에 대하여 검증하고 이에 대한 시사점을 찾고자 한다. 이를 위해 우선 대학에서 실용금융과목을 수강하고 있는 대학생들을 대상으로 설문조사를 실시하고 요인분석을 통해 몇 개의 요인을 추출해낸 다음 주식모의투자 게임 전ㆍ후 비교분석을 실시하였다. 주식모의투자로 인한 개인의 리스크 선호도 변화를 분석하기 위해서는 개인의 리스크 선호도를 종속변수로, 주식모의투자 게임의 유효성 요인 및 금융교육 효과 요인을 설명변수로 한 회귀분석을 실시하였다. 그 결과 주식투자에 필요한 기본지식 습득 및 기법 인식에 있어서 주식모의투자 게임이 효과적이며, 모의투자를 통해 경제에 대한 관심도를 제고하는 등의 금융교육적 효과가 있는 것으로 분석되었다. 또한 개인의 리스크 선호도는 주식모의투자 과정을 통해서도 변화될 수 있으며, 일반적 인식과는 달리 남학생보다는 여학생이 더 크게 변화되는 것으로 밝혀졌다.


The purpose of the study is that examining the effectiveness of the investment simulation game in the class, the effects of financial education for mock trading before entering the real stock markets in Korea with the factor analysis and the variation of individual risk appetite during the mock stock trading. Briefly I found the determinants of the effects of these trading simulations on financial education with OLS regressions. As a result, the level of individual economic interest is the determinant affecting individual risk appetite among the financial education effect factors as well as the basic knowledge of investments and the recognition of professional investment techniques as factors for effectiveness of equity investment. And individual risk appetite as a key determinant of risk profile can be changed through mock stock trading process, furthermore it turns out that female students are more changable than male students on their individual risk appetite by the mock stock trading, unlike what is generally known as gender-specific risk attitudes that women are significantly less willing to take risks than men.