초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 서사 그림책과 달리 짧은 글과 문장, 시화로 구성된 시 그림책을 활용한 감상 활동 이 만 5세 유아의 공감 능력과 언어 표현능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 데 목적을 두 었다. 연구대상은 S시 만 5세 M어린이집의 실험집단(20명)과 N어린이집의 비교집단(20명)이며, 시 그림책을 활용한 감상 활동은 주 2회 7주 동안 총 14회 실시하였다. 연구결과, 첫째, 시 그림책을 활용한 감상 활동을 경험한 유아들이 일반적인 문학 활동을 경험한 유아들에 비해 공감 능력에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 시 그림책을 활용한 감상 활동을 경험한 유아들이 일반적인 문학 활동을 경험한 유아들에 비해 언어표현력의 하위요인 단어 수와 문장 수에 유의미 한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 시 그림책의 특성을 중심으로 유아 문학 교육에서 감상 활동의 중요성과 통합적 활용 가능성에 대해 논의하였다.


The purpose of this study was to examine the influence of appreciation activities using poetic picture books, which are composed of short sentences, a piece of writing, and poetry, on the empathy and linguistic-expression abilities of 5-year-old children. The subjects of the study are the experimental group (20 people) of M daycare Center aged 5 years old and the comparison group (20 people) of N daycare Center in S city. The appreciation activity using the poetic picture book was conducted twice a week, 14 times over seven weeks. The research results are as follows. First, there is a significant difference in empathetic ability among children who have experienced appreciation activities using poetic picture books compared to those who have experienced general literary activities. Second, there are significant differences in the number of words and sentences that are sub-factors of linguistic-expression ability among children who have experienced appreciation activities using poetic picture books compared to those who have experienced solely general literary activities. Based on these results, the importance of appreciation activities and the possibility of integrated use in children’s literary education was discussed, focusing on the characteristics of the poetic picture books.