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신학적 인간 이해에서 가장 근본적 진리는 인간이 하나님의 형상으로 남자와 여자로 창조되었다는 것이다. 이러한 인간 이해는 성경적이고 그리스도적이다. 신학은 세속 문화에 새로운 인간의 모습을 소개하고 이를 통해 새로운 인간다움을 구체화하여 빛과 소금으로서 방향성을 제시해야 한다. 왜냐하면 하나님의 계획은 언제나 세속의 문화가 주도하여 확산시키는 인간 계획들과는 상반되기 때문이다. 그래서 인간은 회개를 통해서만 “새로운 피조물, 새로운 아담, 새로운 형상”으로 변화될 수 있다. 이러한 인간다움은 하나님에 의해 계획되었고 하나님의 구원 역사 가운데 일어난 신비한 사건들을 통해서 실제로 발전하고 있다. 신학적 인간학은 하나님의 관점―인간을 향한 하나님의 사랑, 하나님의 구원 의지, 그리고 하나님의 구원 역사―에서 인간이 누구인지를 실제적으로 역사적으로 설명할 수 있다. 이렇게 함으로써 인간을 향한 하나님의 인간 계획이 충만히 실현되는 데 필요한 조건과 수단이 무엇인지를 제시한다. 신학적 인간학이 연구하는 하나님의 형상으로서 인간다움은 예수 그리스도의 성육신을 통해 계시된 인간성에서 출발한다. 이는 인류의 인간성 회복이 예수의 죽음과 부활, 그리고 승천과 재림을 통해 전 인류에게 주어졌다는 복된 소식이다. 이는 복음이 지닌 공공성, 즉 하나님 나라의 공동선을 통해 인간의 불완전한 인간성이 예수 그리스도의 재림으로 이루어질 하나님 나라의 인간다움으로 회복되어야 한다는 하나님의 계획을 의미하는 것이다. 왜냐하면 인간의 유한한 자유로 인한 인간의 모든 연약함은 무한한 자유를 가진 하나님을 대적하려는 인간의 죄성에서 비롯되었기 때문이다. 인간이 지닌 하나님의 형상으로서 인격은 인간 자체에 내재하는 속성이 아니라 창조주 하나님이 피조물인 인간에게 부여한 인간다움이라고 말할 수 있다. 이 인격이 복음을 통해 입양된 하나님의 자녀로서 권세가 더해지면 하나님의 인간에 대한 계획은 인간성 회복을 통해 진정한 인간다움으로 실현되어질 것이다. 이를 통해 세상 속에 하나님 나라의 문화는 확장될 것이다. 이러한 하나님 나라의 문화는 우리 사회의 공동선을 발전시키는 윤리와 도덕을 확산하여 우리 사회의 지속적 성장과 민주적 통합의 기반을 건강하게 형성할 수 있다. 이는 사회의 역동성과 통합성을 발전시킬 수 있는 건강한 시민적 역량에 새로운 가치를 개발하는 현상으로 보일 것이다. 또한 이러한 기독교의 인간다움은 첨단과학기술의 자율성이 남용되지 않는 법제도의 제정과 사회의 공동선으로서 도덕적·윤리적 권리와 의무를 공유하여 미래사회의 비인간화를 예방할 수 있을 것이다.


The most fundamental truth in theological understanding of humanity is that human beings were created male and female in the image of God. This understanding of humanity is biblical and Christian. To secular culture should Theology introduce a new human image, and through this, a new humanity be reified and a direction as the light and the salt of the world be presented. This is because God's plan always contradicts the human plans that are led and spread by secular culture. Thus, only through repentance can human beings be transformed into “a new creature, a new Adam, a new image”. This humanity was designed by God and is actually developing through mysterious events that took place in the work of God's salvation. Theological anthropology from the perspective of God―God's love for man, God's will to save, and God's work of salvation―can actually and historically explain who human beings are. In this way, it presents the conditions and means necessary for the full realization of God's human plan for mankind. Humanity as the image of God studied by theological anthropology begins with the humanness revealed through the incarnation of Jesus Christ. This is the good news that the restoration of humanness was given to all mankind through the death, the resurrection, the ascension, and the second coming of Jesus Christ. This means God's plan that through the publicity of the Gospel, that is, the common good of the kingdom of God, human imperfection must be restored to the humanity of the kingdom of God that will be achieved through the Second Coming of Jesus Christ. This is because all the weaknesses of human beings due to their finite freedom stem from the sinful nature of man against God who has infinite freedom. It can be said that the personality as the image of God in man is not an attribute inherent in man itself, but as a humanity that God the Creator gave to mankind. If this person is adopted through the Gospel and the authority is added as a child of God, God's plan for humanity will be realized as a true humanity through the restoration of humanness. Through this, the culture of God's kingdom will expand in the world. This culture of God's kingdom can spread the ethics and morality that develops the common good of our society, thereby forming a healthy foundation for sustainable growth and democratic integration of our society. This will be seen as a phenomenon that develops new values ​​for healthy civic competence that can develop social dynamism and integrity. In addition, the humanity of Christianity can prevent the dehumanization of future society by enacting a legal system in which the autonomy of high-tech science and technology is not abused, and sharing moral and ethical rights and obligations as a common good in society.