초록 열기/닫기 버튼

수학교육 평가는 과거 성취도 측정을 목적으로 시행되던 결과 중심의 평가에서 학생의 사고와 교육과정, 교수ㆍ학습, 프로그램, 교사 지식과 질, 정의적 영역에 대한 평가 등으로 그 연구 영역을 넓혀왔다. 이러한 시점에서 그동안 국내 수학교육 평가가 어떠한 방향으로 수행되어왔는지 살펴보기 위해 2000년부터 2020년 8월까지 KCI 등재지에 게재된 237편의 논문과 SSCI에 게재된 857편의 논문을 LDA 토픽 모델링을 활용하여 연구 동향을 면밀히 분석하였다. 그 결과, 국내외 연구는 서로 다른 키워드 분포를 보였으며 국내 연구는 시기별로 집중되는 연구 주제가 달라지는 경향을 보였다. 또한 국내외 수학교육 평가 연구는 총 19개의 토픽으로 분류되었으며, 그 중 5개의 유사한 토픽 9개의 상이한 토픽이 출현하였다. 최근 연구 관심이 증가한 토픽은 국외의 ‘교육과정 평가’와 국내의 ‘학생의 역량 평가’로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 국내 수학교육 평가 연구의 향후 발전 방향과 시사점을 도출하였다.


Research into assessments in mathematics education has broadened from summative assessments focusing on students achievement to those focusing on students’ cognition, curriculum, teaching and learning, teacher knowledge and quality, and affective domains. Considering these changes in assessment research, we examined the characteristics of domestic assessment research in mathematics education by comparing 237 articles published in KCI journals with 857 articles published in SSCI journals from 2000 to 2020 August. We used LDA topic modeling to examine research trends over time. The findings indicated that there were different keyword distributions by period between domestic and international mathematics education journals. There were nineteen research topics in both journals; five topics were similar while nine topics were different. In addition, the hot topics in international and domestic mathematics education journals were found to be curriculum assessment and student competency assessment, respectively. Based on these findings, we discussed practical implications for the development of assessment research in domestic mathematics education.