초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 인터넷 사이트 Textom 시스템 빅데이터를 이용하여 키워드 ‘놀이’를 수집하여 사회연결망 분석으로 유아 놀이에 대한 사회적 인식을 알아보는데 연구의 목적이 있다. 연구 결과 '놀이'와 동시에 출연한 키워드 중 제일 많이 출현한 것은 ‘유아’였으며 그 다음으로는 ‘가정’, ‘제공’, ‘연구’ 순이었다. 연결중심성은 동일하게 출현하였으며, 근접중심성의 상위 키워드는 ‘유아’, ‘놀이’, ‘제공’, ‘환경’, ‘학부모’ 순이었고, 매개 중심성은 ‘유아’, ‘가정’, ‘제공’, ‘놀이’ ‘코로나19’ 순이었다. CONCOR 분석 결과는 ‘유아’, ‘제공’, ‘자료’, ‘놀이’, ‘구성’ 키워드에 집중적으로 연결된 군집이 만들어졌다. 이 연구를 통해 놀이에 대한 사회적 인식이 ‘유아’에 집중되어 있음을 알 수 있었으며 이는 「2019 개정 누리과정」이 유아중심·놀이중심의 교육과정으로 개정되어 실행되는 현시점에서 유아교육 현장과 종사자뿐만 아니라 학부모, 여러 정책 이해관계자들에게 놀이에 대한 사회적 인식을 제공해 주어 향후 놀이에 대한 기초 자료로 제공해 주는데 있어 시사해 주는 바가 큰 연구라 할 수 있다. 따라서 국가수준의 교육과정, 지역 수준의 교육과정 그리고 기관중심의 교육과정으로 연계한 놀이 실행의 방향, 교사와 부모들을 비롯한 유아교육 종사자들의 유아 놀이 이해와 놀이 환경 지원을 위한 다양한 연구의 기초 자료로도 활용될 수 있을 것이다.


The purpose of this study, through the keyword 'play' was collected based on the Internet site Textom Big Data and the social network analysis to look at society's overall perception of infant play. According to the study, the most popular keyword that appeared at the same time as "play" was "infant," followed by "home," "providing" and "research." Connectivity center appeared the same, with the top keywords for proximity center being 'infant', 'play', 'providing', 'environment', and 'parent', followed by 'infant', 'home', 'providing', 'play' and 'corona19. CONCOR analysis results have resulted in clusters intensively linked to the keywords 'infant', 'providing', 'data', 'play' and 'composition'. The study showed that social awareness of play is concentrated in "infant," and this suggests a great deal in providing social awareness of play to parents and policy stakeholders, as well as children's education sites and workers, at a time when the "2019 revised Nuri Course" is revised and implemented as an infant-centered and play-oriented curriculum provides basic data on play in the future. Therefore, the direction of play execution linked to national-level curricula, regional-level curricula and institutional-centered curricula. And it could also be used as a basis for various studies to help teachers, parents and other early childhood education workers understand infant play and support the play environment.