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본 연구는 방송환경의 급격한 변화 속에서 방송 포맷 사업의 중요성이 더욱높아지고 있다는 문제의식에서 출발하여, 최근 미국시장 진출에 성공하고 있는 국내 방송 포맷 사업의 현황을 진단하고 이를 바탕으로 방송 포맷 사업의확장 방안을 알아보고자 하였다. 미국 시장을 연구의 중점 분석 대상으로 제시하고 이를 실무 전문가들의 심층 인터뷰를 통해 살펴보았다. 총 7명의 방송포맷 유통 실무자들의 인터뷰를 통하여, 본 연구는 <굿닥터>와 <복면가왕>의사례 이후 미국 시장의 진출을 방송 포맷 사업의 시작점으로 강조할 만큼 방송포맷 사업의 향후 성장 가능성을 높게 평가하는 모습을 확인하였으며, 최근의국내 방송 포맷이 미국에 성공한 이유에 대해서는 국내 포맷이 갖는 신선함과함께 <굿닥터>와 <복면가왕> 모두 보편적 방송 프로그램의 익숙한 속성이 자리 잡고 있었기 때문이라는 답을 얻었다. 다수의 응답자들은 향후 미국 시장진출을 위해서는 미국 스튜디오들과 쇼 러너(Show Runner)들에 대한 충분한 학습을 바탕으로 적극적인 마켓 활동 및 개인적 네트워크를 구축해 나갈필요가 있다고 강조하였다. 본 연구는 심층 인터뷰 결과를 토대로 국내 포맷산업이 확장하기 위해서는 포맷 비즈니스에 대한 관심이 프로그램 형태로 형상화된 포맷뿐만 아니라 프로그램의 작가 및 제작 스태프의 명성, 프로그램의브랜드, 프로그램의 제작 방식, 프로그램 촬영 스튜디오 등 방송 프로그램과관련된 모든 지적 재산의 요소들로 확장할 수 있어야 한다는 점을 제시하였다.


The purpose of this study is to explore the current status of expansion of Korean TV format business after the big success of <The Masked Singer> in the US broadcasting market. This study conducted a series of in-depth interviews with experienced staffs of broadcasting companies. Through the interviews, this study found that the interviewees expect that Korean TV format business will have a big growth thanks to the big success of <The Masked Singer> and <Good Doctor> in the US. On the other hand, they pointed out that the Korean TV industry still does not have a thorough understanding of the system and distinct features of the US market. The interviewees insist that in oder to expand the TV format business in the US, Korean TV industry needs to make a more active market promotion and build up dynamic networks with US studios and show runners on the basis of understandings of the TV business value chain of the US. The implication of this study is that Korean TV industry needs to be more flexible for being ready to meet various needs of contents-brand in the various world markets including the US.