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연구목적: 인터넷 기술의 급속한 발전에 따라 신선식품의 온라인 구매방식은 사람들의 일상생활에 매우 중요한 역할을 하게 되었다. 그러나 중국의 신선식품 온라인 전자상거래 시장의 발전은 지체되고 있으며, 성장률 또한 감소하고 있는 실정이다. 이에 대한 주된 원인으로 특수한 장비 및 섬세한 관리가 요구되는 라스트 마일 배송의 비효율성이 지적하고 있다. 따라서 본 연구는 AHP를 이용하여 중국의 신선식품 전자상거래 활성화를 위한 최적의 라스트 마일 배송모델을 모색하고자 하였다. 논문구성/논리: 1장에서는 본 연구의 연구배경 및 연구 목적에 대하여 소개하고, 2장에서는 관련된 문헌에 대하여 검토하였다. 3장에서는 연구모형과 연구방법에 관하여 설명하였다. 4장에서는 AHP모델을 구축 후 최적 대안을 도출하였다. 마지막으로 5장에서는 종합적으로 연구결과를 요약하면서, 연구의 한계점 및 추후 연구방향을 제시하였다. 결과: 신선식품의 전자상거래 라스트 마일 배송을 위한 최적 모델 선정을 위한 주요 평가항목으로 적시성, 경제성, 의존성, 유연성, 기술성, 편리성, 공감성의 7가지가 추출되었다. 이 가운데 적시성(36.8%)과 경제성(27.5%)이 중국에서 가장 중요한 것으로 나타났다. AHP 분석 결과, 크라우드소싱(crowdsourcing) 방식(0.4555)의 라스트 마일 배송이 최적으로 선정되었다. 다음으로 자사물류(0.271), 자사/외주 복합물류(0.140), 3PL물류(0.134)의 순으로 나타났다. 독창성/가치: 현재 중국의 신선식품 상거래의 발전의 장애요인으로 작용하고 있는 라스트마일 배송 에 대한 새로운 해결책을 모색하고자, 최근 주목받고 있는 크라우드소싱 물류모델을 기존의 물류모델과 비교하였다. 이를 통해 크라우드소싱 라스트 마일 배송방식이 향후 중국의 신선식품의 전자상거래 활성화의 대안이 될 수 있음을 확인하였다. 또한 이를 활성화하기 위한 정부 및 기업의 발전 방향을 제시하였다.


Purpose: With the rapid development of internet technology, fresh food e-commerce plays an increasingly important role in people’s lives in China. However, the growth of fresh food e-commerce has slowed down due to the inefficiency in last mile delivery, which requires special and detailed treatment. This paper aims to use the Analytic Hierarchy Process (AHP) method to discover the delivery model best suited for nurturing the fresh food e-commerce market in China. Composition/Logic: The introductory section gives the rationale for our study. In section 2, we summarize the previous studies related to the concept of last mile delivery. Section 3 describes AHP as a research model dealing with basic logistics. Section 4 develops and investigates the AHP model and then discusses its results. In section 5 we present our concluding remarks. Findings: In our paper, the seven key criteria for nurturing the fresh food e-commerce market in China—timeliness, dependability, empathy, convenience, technology, economy, and flexibility—are identified. Among these, timeliness (36.8%) and economy (27.5%) are identified as the most critical factors. According to the results of the AHP model, the crowdsourcing logistics model, with a score of 0.455, is favored over other alternatives such as the self-management logistics model (0.271), the mixed logistics model (0.140), and the third party logistics model (0.134). Originality/Value: This study focuses on the last mile delivery for B2C fulfillment in fresh food e-commerce. The existing last mile delivery models in China however are ineffective in nurturing the e-commerce market. In this regard, this study proposes the adoption of a crowdsourcing logistics model as an effective logistics strategy for the future. In addition, this study proposes several suggestions for both business and government to ensure the development of the fresh food e-commerce market.