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본 연구에서는 한국소비자원의 소비생활지표 조사결과를 바탕으로, 서비스의 수요자인 소비자의 측면에서 소비자의 기본적인 특성으로서 소비자역량 만족과 함께 의료소비자권리보장에 대한 인식이 의료서비스 만족도에 미치는 영향을 파악해보았다. 조사는 한국에 거주하는 20세 이상의 성인 1500명을 대상으로 이뤄졌으며, 통계분석을 위한 처리는 SPSS 21을 사용하여 t-test, ANOVA, 회귀분석, 경로분석을 실시하였다. 연구결과 소비자들의 일반적 특성과 경제적 특성에 따라 소비자역량 만족은 차이를 나타내었으며, 소비자들의 의료소비자권리보장에 대한 인식 중 의사-환자 간 충분한 의소소통을 통한 치료결정에 대한 권리보장이 가장 높은 수준을 보였다. 소비자들의 의료서비스 만족도에 관한 인과관계에서는 의료소비자권리 중 치료결정 권리와 알 권리가 의료서비스 만족도에 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 공급자 중심의 의료서비스 패러다임이 소비자권리를 중심으로 전환되고 있는 국가정책방향과도 일치하는 것이며, 학술적으로도 다양한 관점에서의 연구를 통해 기존 연구들을 보완하는데 의미를 갖는다.


Based on the consumption life indicators of Korea Consumer Agency, this study examined the effects of awareness of guarantee of medical service right and satisfaction of consumer competency on satisfaction of medical service as well as satisfaction of consumer ability as the basic features of consumers in terms of consumer, the demander of service. Respondents were adults aging 20 and more, living in Korea. For statistical analysis, t-test, ANOVA, Regression and Path analysis were performed using SPSS 21. As a result of study, satisfaction of consumer competency differs depending on economic feature and general feature of consumers. The guarantee of the right to decide treatment through sufficient communication between patients and doctors recorded the highest level in the awareness of guarantee of medical service right of consumers. In terms of casual relationship for satisfaction of medical consumer, the right to decide treatment and to know was found to play intermediary roles in medical consumer satisfaction. This result coincides with the direction of national policy where supplier-oriented medical service paradigm has been converted to the paradigm focusing on consumer right. This study is also meaningful academically in that it has complemented the existing studies through studies from various points of views.