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자아 및 자기탐구에 대한 이해의 역사적 흐름은 광범하고도 장구하다. 자기이해란 바로 인간본성의 연구와 다름없는 문제이기 때문이다. 인간본성을 올바로 깨닫고 정립하기 위한 무수한 노력의 흔적들은 동서양의 오랜 전통문화의 예지와 종교인들의 영적인 수행활동 등을 통해서도 발견할 수 있다. 자기이해와 그 맥락을 같이 하는 자기발견에 대한 이해의 과정 또한 여러 종교적 차원이나 각 학문들 사이에서 각기 다른 시각과 접근 방법으로 탐색(연구) 되어왔다. 오늘날 분석심리학의 관점에서 볼 때 자기발견이란 자기에 대한 이해를 바탕으로 전개되는 자기실현의 한 과정으로 이해할 수 있다. 또한 자기발견은 정신분석 심리학을 비롯한 현대의 여러 관련 학문들과 보편적 종교들이 추구하는 자아초월이나 자기완성을 위한 일련의 프로세스로 해석할 수 있다. 이처럼 자기발견에 대한 여러 학문적 입장이나 견해는 복잡하고 다양할 수밖에 없다. 이에 본 연구에서는 자기발견, 즉 자기탐색 연구에 대한 다양한 학문적 견해와 입장이 어떻게 다른지를 비교 검토하여 그 개요를 간략히 정리하여 제시하는 것이 본 연구의 첫 번째 목적이다. 이를 바탕으로 자기발견을 위한 종교교육의 역할과 그 실천을 위한 구체적인 수업내용과 교수방법 등을 제안하는 것을 두 번째 목적으로 삼았다. 이를 위해 종교교육의 실천 현장이라 할 수 있는 학교수업에 절실히 필요하고, 또 종교교육수업프로그램 구성에 유익하고도 적용 가능하다고 예측되는 구체적인 수업활동내용사례 8가지를 제시하였다.


The historical flow of understanding of self and ego-exploration is broad and extensive. Self-understanding is like a study of human nature. The traces of innumerable efforts to correctly recognize and establish the human nature can be found through the prospect of ancient traditions of the East and the West and the spiritual performances of religious people. The process of understanding self-understanding and self-discovery in its context has also been explored with different perspectives and different perspectives and approaches among different disciplines. From the viewpoint of analytical psychology today, self-discovery can be understood as a process of self-actualization based on understanding of self. In addition, self-discovery is a self-transcendence pursued by modern religions and other universal religions, including psychoanalytical psychology. In other words, it can be interpreted as a series of processes for self-completion. As such, the various academic positions and views on self-discovery are complex and diverse. The purpose of this study is to examine the significance of self-discovery, which is commonly pursued by each academic and universal religion, by comparing the various academic views and positions of self-discovery. Based on this, the second objective was to present the role of religious education for self-discovery and concrete teaching contents and teaching methods for its practice. In order to do this, we proposed 8 cases of concrete class activities that are expected to be needed for school classes that can be considered as a practice field of religious education and that are expected to be applicable even if they are useful in constructing religious education class programs.