초록 열기/닫기 버튼

성학대 피해는 발달 과정 중에 있는 아동에게 있어 장⋅단기적으로 여러영역에 걸쳐 부정적인 영향을 미친다. 아동성학대는 첫째, 아동기 피해자인경우 남아의 피해율이 성인기 피해 중 남자 피해율에 비해 높다는 점과 둘째, 학대 행위자가 가족 및 친족인 경우가 많아 아동학대나 가정환경의 어려움 등 복합적인 문제가 공존할 수 있다는 특징이 있다. 이에 본 연구는2012년 국가아동학대정보시스템 정보를 활용하여, 성학대 피해 경험이 있는6-17세 아동 256사례를 분석대상으로 하였다. 성학대특성, 아동학대의 중복경험, 가족 위험요인 등의 변수로 아동성학대 사례를 유형화하고, 도출된프로파일 집단 간의 차이를 분석하였으며, 전체 과정에서 성별 차이에 초점을 두고 연구를 진행하였다. 분석결과 아동성학대 사례는 3개의 프로파일집단으로 분류되었으며, 이들 집단 간 피해아동의 발달산물 및 학대행위자의 심리사회적 특성에서 차이가 있었다. 또한 성학대 피해특성 및 환경적위험요인이 중첩되는 경우 남아의 취약성을 관찰할 수 있었다. 연구결과를바탕으로 아동성학대 연구방법과 실천현장에서의 아동성학대 사례 개입방향을 논의하고, 후속 연구방향을 제안하였다.


Sexual abuse leaves short- and long-term negative consequences in various areas of a child’s development. Child sexual abuse (CSA) has features that are distinct from adult sexual assault in several ways. For example, the victimization rate of boys is higher than that of adult male victimization. In addition, CSA cases tend to have complex interrelations with other problems, such as child abuse (CA), domestic violence (DV), and other family issues because a significant proportion of abusers are family and relatives. This study analyzed 256 cases of children aged 6-17 years who experienced sexual abuse from 2012 K-CPS National Case Management System. This study profiled CSA cases based on sexual abuse characteristics, experiences of other types of child maltreatment co-occurred with child sexual abuse, and family risk factors, and analyzed the differences between the derived profile groups with a particular focus on gender differences. The results yielded three different profile groups and showed significant differences in sexual abuse characteristics, multi-type maltreatment, perpetrator’ characteristics, and family risk factors among these subgroups. We also found that the CSA cases for boys showed a unique difference from the CSA cases for girls, and discovered a distinct vulnerability for boy cases when environmental risk factors overlapped. Implications for future research and the improvement of intervention on CSA are discussed.