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핀테크(Fintech) 시대를 맞아 중국은 현금이나 체크카드 없이 스마트폰을 이용한 모바일 결제 소액후불결제 소비금융시장을 선도해 나가고 있다. 소비금융은 주로 상업은행, 인가된 소비금융회사, 인터넷 금융플랫폼(전자상거래) 등에 의해 운용되고 있으며, 인터넷 금융플랫폼인 화베이(花呗), 징동바이티아오(京东白条)가 각각 금융소비 1위, 2위 로 차지하고 있다. 이 같은 이유는 기존 전자상거래 플랫폼 사용자에 기반한 맞춤형 고객확보가 용이하기 때문으로 이해된다. 즉, 플랫폼 소비자들의 플랫폼 내에서 쇼핑, 결제 기록 등을 통해 소비자의 개인신용평가 시스템을 구축할 수 있으며, 이러한 빅 데이터를 통해 금융 리스크를 헷징할 수 있기 때문이다. 따라서 본 연구에서는 중국의 대표적 소액 후불결제 서비스 플랫폼(이하 앱) 알리바바의 화베이(花呗) 와 징동의 바이티아오(京东白条)의 이용자를 대상으로 소액 후불결제 서비스(앱) 특성 요인과 소비자 특성 요인이 지각된 용이성과 지각된 유용성에 어떠한 영향을 미치는 지 살펴보고자한다. 아울러 지각된 용이성과 지각된 유용성이 이용의도에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보고자 한다. 이밖에 중국의 대표적 소액 후불결제 플랫폼인 화베이와 바이티아오 두 집단의 경로계수 유의성 및 경로계수 차이에 대해 검정하였다.


Traditional Consumer Finance is a modern financial service mode that provides consumer loans to consumers from all classes of society. Internet Consumer Finance has emerged since 2009, which greatly improves the efficiency compared with traditional consumer finance. Therefore, this paper researches the different influence on the intention of use among the Two Apps of Internet Micro-payment Services Platform, Huabei of Alipay & Baitiao of Jingdong. In this paper, models and assumptions are established to study consumers' use intentions according to this theory Convenience, reliability and economical efficiency are taken as the characteristics of Apps; Involvement and innovativeness are taken as consumers’ characteristics; Perceive usefulness and perceived ease of use are taken as parameters. SPSS and AMOS are used to analyze the questionnaires filled out by 491 consumers. Factor analysis, reliability analysis, analysis of variance(ANOVA) and path analysis and multi-group analysis, are based on the purpose of the research. The results are as follows. Based on the results of the path analysis, all the paths in the model are shown to be beneficial. The path coefficients of Huabei of Alipay & Baitiao of Jingdong are statistically significant. However, Comparing two Apps through Measurement Equivariant, only Involvement and Intention of use are statistically significant. In the case of Multi-group analysis, only 4 paths such as Economical efficiency to Usefulness, Involvement to Usefulness, Perceived ease of use to the intention of use and Usefulness to the Intention of use had significant impact.