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4차 산업혁명 시대가 도래하고 영상 미디어 및 컴퓨터 그래픽(CG)이 발달함에 따라 사람들은 더 이상 알지 못하는 현상을 상상할 필요가 없어졌다. 텍스트와 예술 작품을 수동적으로 감상하는 학생들은 주체적인 감상자가 아닌 방관자적 관찰자가 되어가고 있다. 한편, 박물관은 학생들의 상상력을 신장시킬 수 있는 다양한 학습교재를 보유하고 있는 기관으로 학생들은 유물을 관람하고 창의적으로 표현하는 과정을 통해 상상력을 기를 수 있다. 따라서 본 연구는 학생들의 상상력을 신장시키기 위하여 국립중앙박물관 선사시대 관을 중심으로 상상력 학습에 바탕을 둔 박물관 프로그램을 개발하고 적용하였다. 초등학교 5학년 학생 51명을 대상으로 총 120분(4차시) 분량의 프로그램을 적용하고 질적 분석을 통해 살펴본 결과 학생들은 상상력이 신장하였으며 학습 흥미도 및 박물관 교육 프로그램에 관한 관심이 향상된 것으로 나타났다.


With the advent of the Fourth Industrial Revolution and the development of visual media and computer graphics (CG), people no longer have to imagine phenomena that they don't know. Students who passively appreciate texts and works of art are becoming bystanders rather than subjective viewers. On the other hand, the museum is an institution that holds various learning materials that can enhance the imagination of students. Students can develop their imagination through the process of observing artifacts and expressing them creatively. Therefore, this study developed and applied a museum program based on imagination learning centering on the Prehistoric Museum of the National Museum of Korea. A total of 120 minutes (4 hours) of program was applied to 51 primary school students in the 5th grade and the results of qualitative analysis showed that the students' imagination was increased and their interest in learning and museum education programs improved.