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우리는 빠르게 변화하는 시대에 다양한 제품과 많은 정보를 접하는 소비환경 속에 살고 있다. 다양한 제품은 점차 많아지고, 다양한 선택을 해야 하는 소비생활에서 소외되는 장애인과 점차 늘어가는 초고령 소비자 계층들을고려한 패키지 디자인의 필요성이 점차 커지고 있다. 이에 본 연구의 목적은 패키지 디자인에 있어 모두를 포괄할 수 있는 넓은 의미의 인클루시브 디자인 개념의 도입 필요성에 따라 인클루시브 디자인 측면에서 패키지 디자인 시각적 요소를 분류하고 우선순위를 도출하여 향후 디자인 제작 시 인클루시브 디자인 개념을 활용한 모두를 위한 패키지 디자인으로 발전에 기여하는 것을 목적으로 한다. 연구결과, 상위속성 중요도에서 감응성이가장 중요하다는 사실을 찾아내고, 아울러 포괄성, 편리성, 유연성, 친화성, 현실성, 수용성 순으로 연구를 통해우선순위를 밝혀낼 수 있었다. 또한 하위속성의 종합가중치도 감응성의 컬러를 통한 제품의 정체성이 가장 중요한 하위속성이며, 수용성의 브랜드 심벌마크 및 패턴을 통한 제품의 이해도, 친화성의 제품 개봉의 편리성이 나타났다. 이러한 실증분석을 통해 인클루시브 디자인 개념을 적용한 패키지 디자인 고려요소의 우선 순위를 찾아낸 것은 앞으로 패키지 디자인 제작시 다양한 소비자 측면에서 어떠한 요소를 가장 중요하게 고려해야하는가에대한 방향성을 제공하였다.


We are living in a consumer environment where we are exposed to various products and information in a rapidly changing era. There is a growing need for package designs that take into account the increasingly diverse range of products and the increasingly increasing numbers of disabled and elderly consumers who are left out of the consumer world. The purpose of this study is to classify the visual elements of package design in terms of inclusive design according to the necessity of introducing the concept of wide scope of inclusive design which can cover all in package design, The goal is to contribute to the development of a package design for everyone who uses the concept of city-integrated design. As a result of the research, it was found out that the most important thing is the sensitivity in the importance of the higher attribute, and the priority can be found through research in the order of inclusivity, convenience, flexibility, affinity, reality, and acceptability. Also, the composite weight of the sub-attributes is the sub-attribute that the product identity through the sensitive color is the most important sub-attribute, and the convenience of the product opening and affinity product opening through the acceptance brand symbol mark and pattern has appeared. This empirical analysis has found the priority of consideration of package design considering the inclusive design concept and provided the direction of what factors should be considered most important in various consumer aspects in the future design of package design.