초록 열기/닫기 버튼

창의·융합형 인재 양성을 위한 교육의 일환으로써 융복합 교육은 교실의 수업 혁신을 선도할 수 있다. 그러나 다양한 지식의 연결 외의 다른 측면에서 융복합 수업이 어떤 특징을 보이는지에 대해서는 잘 알려지지 않았다. 본 연구는 이를 알아보기 위해 국어, 과학(물리, 화학), 수학 전공의 예비교사들이 설계한 융복합 수업 22개를 분석하였다. 예비교사들은 학생이 없는 상황이었지만 학교 현장의 여러 한계를 벗어나 융복합 수업의 의도와 취지에 맞게 수업을 설계할 수 있었다. 이에 수업 혁신의 요소 8가지(김태은 외, 2016) 중 7가지의 특징이 15개의 수업에서 나타났다. 이 7가지 특징은 ① 학습 내용과 관련된 전체와 본질을 짚는 수업, ② 익숙한 것을 뒤집어 보게 하는 수업, ③ 지식을 삶과 연계시키는 수업, ④ 다양한 지식을 연결하는 수업, ⑤ 이질적인 요소를 결합하는 수업, ⑥ 학습자의 흥미를 유발하고 참여를 끌어내려는 수업, ⑦ 상상력을 동원한 자기표현의 장을 마련하는 수업이었다. ‘다양한 지식을 연결하는 특징’은 15개 수업 모두에서 나타났고 나타나지 않은 수업 혁신 요소는 ‘문제를 발견하도록 이끄는 특징’이었다. 본 연구는 수업 혁신 요소가 나타난 융복합 수업에서 그 세부적인 특징을 상세하게 분석하였고, 이를 통해 예비교사들이 융복합 수업을 설계하면서 무엇에 주목하고 어떻게 접근하는지를 알 수 있었다. 본 연구의 결과는 예비교사의 융복합 교육 프로그램을 고도화하는 데 활용될 수 있을 것이다.


As a part of education to foster creative and convergent talents, the convergence-education can lead to the innovative instruction. However, it is not yet known what characteristics it exhibits in other aspects of innovative instruction other than the connection of knowledge in the various disciplines. To find out about other aspects of innovative instruction, this study analyzed 22 convergence-lesson plans designed by pre-service teachers of Korean, science(physics, chemistry), and mathematics. Pre-service teachers planned lessons without actually meeting any students, but they were able to design lessons according to the intention and purpose of convergence-instruction without the limitations of being in a school context. As a result, 7 characteristics of the 8 elements of innovative instruction(Kim et al., 2016) appeared in 15 lesson plans: ①examining the whole and the essence related to learning contents, ②turning familiar things over, ③integrating knowledge into the real world, ④connecting knowledge of a variety of different disciplines, ⑤combining disparate elements in learning contents, ⑥inducing interest and participation of learners, and ⑦facilitating students’ self-expression with imagination. The characteristic connecting knowledge of different disciplines appeared in all 15 lesson plans, but the ‘characteristic that leads to finding a problem‘ did not appear. This study analysed the detailed characteristics of the convergence-lesson plans with innovative instruction elements appeared, therefore it was possible to understand what pre-service teachers pay attention to and how to approach it while designing convergence-instruction. The results of this study can be used to elaborate convergence education program of pre-service teachers.