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본 논문은 열차간 통신기반 열차자율주행시스템을 위한 선로분기 알고리즘을 제안한다. 효율적인 선로분기를 위해 선로전환기와 분기기 특성을 반영한 최소한의 세마포어 영역을 선로분기구간으로 정의한다. 제안된 선로분기알고리즘은 기존의 복잡한 연동논리를 사용하지 않는 대신 선로구간과 선로분기구간을 공유자원이면서 동시에 두편성 이상의 열차가 점유하지 못하는 세마포어 영역으로 간주하고 이를 배타적으로 분배한다. 시뮬레이션을 통해제안된 선로분기 알고리즘의 성능을 기존 CBTC와 비교함으로써 향상된 분기제어가 가능함을 확인하였으며 다양한 분기기와 속도환경에서의 영향을 확인하였다. 본 논문에서 제시한 열차자율주행을 위한 선로분기 알고리즘은기존의 EI와 같은 지상제어서버와 복잡한 연동논리를 사용하지 않음으로써 성능향상은 물론 구축비용 절감효과를기대할 수 있을 것으로 판단된다.


In this paper, we propose a track switching algorithm for the train-to-train communication-based autonomous system. For efficient track switching, the minimum semaphore area reflecting the track switch and point machine characteristics is defined as the track switching area. The proposed track switching algorithm does not use the existing complex interlocking logic any more, and distributes the track segment and track switching areas exclusively among trains by considering them as both shared resources and semaphore areas that cannot be occupied by two ore more trains. Through simulation, we analyze the effects of various switching operations in various speed environments and show that the proposed algorithm performs better compared with the conventional CBTC. Since the proposed track switching algorithm for autonomous train system does not use complex interlocking logic, it can be expected to reduce the construction cost by eliminating the ground server like the existing EI while providing performance improvements.