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본 연구는 중국의 급속한 인구 고령화로 인해 새롭게 부상한 실버 소비자의 특징 및 소비유형을 분석하였다. 중국정부는 인구 고령화에 대비한 실버산업 육성 및 의료․복지․금융 등 여러 분야의 정책적 지원을 함으로써 실버소비 시장의 성장세를 이어가고 있다. 중국 경제발전에 따라높은 소비력을 갖춘 ‘신(新)노년층’이 부상하면서 새로운 소비시장을 견인하고 있다. 실버소비의 유형은 크게 기본형(基本型), 의료형(医疗型), 발전형(发展型)으로 구분되며, 전반적으로 노년층 소비구조가 기본형에서 발전형으로 변화하는 추세이다. 특히 인구 고령화가 빠르게 진행되면서 양로서비스 소비에 대한 수요가 더욱 증가하고, 노인용품 소비 또한 다변화되고 더욱 고급화될 것으로 예상된다. 뿐만 아니라 인터넷 보급률 증가와모바일 서비스의 발전은 중국 노년층의 사교오락과 여행소비의 급증을 불러왔다.


This study is an analysis on the characteristics and consumption types of newly emerging silver consumers due to rapid aging of Chinese population. China continues its growth rate in the silver consumption market by fostering the silver industry and providing policy support in various fields such as medical, welfare, and finance in preparation for the aging population. Following China’s economic development, with its high consumption power, the rising “new elderly” is leading the new consumer market. The types of silver consumption are categorized largely into basic, medical, and development types, and overall, the consumption structure of the elderly is changing from basic to development. In particular, as the population ages rapidly, demand for aged care consumption will expand further, and consumption of elderly goods is also expected to diversify and become more advanced. In addition, increased Internet penetration and the development of mobile services have led to a surge in social entertainment and travel spending among Chinese elderly population.