초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 수업컨설팅에 대한 중국 중등교사들의 요구를 조사하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 중국 산동성에 소재한 중학교 4개교, 고등학교 4개교의 중등교사 총 430명이며 조사를 위해 설문으로 수업컨설팅의 특징들에 대해 ‘필요수준정도’와 ‘현재수준정도’를 설문으로 조사하였다. 분석방법으로 t검증과 Borich 요구도 공식, The Locus for Focus 모델을 중첩하여 사용하였다. 연구 결과, 중국의 중등교사들은 수업컨설팅에 대한 요구를 가지고 있는 것으로 나타났으며, 구체적으로 수업을 과학적으로 분석하는 것, 교사와 외부 수업전문가의 협력적 관계, 교사 이외의 다양한 차원(학생, 조직구조, 문화, 환경 등)에서의 수업문제 원인을 분석하는 것, 수업문제의 근본적 원인을 해결하는데 초점을 둔 개선안에 대한 요구가 가장 높은 것으로 나타났다. 이에 따라 수업컨설팅의 필요성, 체제적 접근 지원, 컨설티와 컨설턴트의 협력적 관계 형성, 자기수업컨설팅 모델의 적용 가능성 검토에 관한 제안점이 논의되었다.


The purpose of this study was to investigate the needs of instructional consultation for teachers working in secondary schools in China. A total of 430 secondary school teachers in Shandong Province, China provided usable data for this study. The t-test, Borich needs assessment model, and The Locus for Focus Model were implemented and analyzed. The results of the study, it was found that secondary school teachers in China have a demand for the instructional consultation. Specifically, an instructional analysis conducted by a scientific way, the cooperative relationship between teachers and instructional consultants, a systematic analysis of the instructional problems, and interventions focused on solving the root cause of instructional problems were derived as priorities. Accordingly, suggestions for the necessity of instructional consultation, supporting systemic approach, cooperative relationship between consultees and consultants, applicability of the self-consultation model of instruction were discussed.