초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 17세기 예수회 화가였던 안드레아 포초의 예술작품을 예수회 원근법 교육의 신학적 연관성 속에서 고찰하였다. 첫째, 포초 시대의 자연과학과 예술적 콘텍스트를 살펴보고 포초의 예술작품과 저서의 내용과 형식을 분석했다. 포초는 지구 중심설의 대두와 같은 천문학적 변화와 당시 키르허의 광학적 실험과 당대 왜상화법의 영향을 받았다. 둘째, 예수회가 신앙적, 교훈적 내용을 극적으로 전달하고 교육하기 위해 극적 무대장치를 제작하게 하고 원근법을 교육하고 장려했던 상황 속에서 포초가 작품을 제작했음을 살펴보았다. 셋째, 포초의 예술작품이 지닌 예수회 신학적 관점을 분석했다. 본 연구는 국내에서는 처음으로 안드레아 포초의 예술작품과 저서를, 원근법을 교육했던 예수회 예술 신학적 관점에서 소개했다. 오늘날 개신교회의 예배 가운데서 예술이 차지하는 역할이 증가하는 가운데서 개신교의 이미지에 대한 기존의 신학을 재고찰해볼 필요가 있다.


This paper sees artworks of Andrea Pozzo(1642-1709) in relation with the Jesuits’ ‘perspective’ education and its theological implications. First, this paper looks into the natural science and artistic context of the contemporary era of Pozzo and analyzes the content and format of his artworks and books. Pozzo was influenced by the astronomical changes, such as the appearance of the geocentrism, and also by Kircher’s optical experiments and contemporary art of anamorphosis. Second, this paper sees the Jesuits’ context of Pozzo’s anamorphic artworks, in which the Jesuits tried to educate their students on the perspective through producing dramatic stages as a means of rhetorical religious education. Third, the Jesuit’s theological views in Pozzo’s artworks are analyzed in this paper. This research is the first one in Korea to introduce the art works and books of Pozzo, from the perspective of the Jesuit art theology that highlighted the perspective in their education. This paper suggests that reconsideration of the existing art theology on the image of Protestantism is necessary amid the role of art in the worship of Protestant churches are increasing nowadays.