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본 연구는 서울시 법정동의 주요 상권 내 음식점 평균 매출과 블로그 게시글 수 사이의 관계를 살펴보고, 블로그 정보가 형성되는 환경적 요인을 제시한다. 분석을 위해 서울 열린 데이터 광장에서 제공하는 2015년-2018년 서울시 우리마을가게 상권분석 서비스 API 데이터와 네이버 블로그의 웹 스크래핑 데이터를 활용하였고, 고정효과 2단계 최소자승법을 통해 평균 매출과 블로그 게시글 수 사이의 동시성 문제를 해결하였다. 분석 결과 법정동 내 음식점의 평균 매출과 블로그 게시글 수는 상호적으로 정(+)의 관계가 있었다. 또한 음식점의 밀도가 상승하면 현기의 음식점 블로그 게시글 수가 증가하였다. 그러나 음식점 밀도가 커질수록 음식점 블로그 게시글 수의 증가폭은 감소하였고, 음식점 밀도가 매우 높은 몇몇 지역의 경우 오히려 감소하는 경우도 존재했다. 이와 같은 연구 결과는 음식점 경영자들의 블로그 마케팅 전략 설정과 음식점 창업시 입지 선정에 있어 유용한 시사점을 제공할 것으로 기대한다.


This study examines the interrelationship between the average sales of restaurants in Dongs (neighborhoods) in commercial districts in Seoul and the number of blog posts. Besides, this study search for the factors that affect the number of blogs regarding restaurants. For the analysis, panel data of average sales of restaurants from Seoul Data Open Plaza and blog posts from social media from 2015 to 2018 were employed. We characterize the process through a simultaneous equation system, incorporating average sales and blog posts' interactions. The estimation results show a positive interrelationship between the average sales of restaurants in each Dong and the number of blog posts. The density of restaurants turns out to influence the number of blog posts, but the effects tend to decrease as the density of restaurants increases. These findings are expected to provide implications for setting up blog marketing strategies for restaurant owners and restaurant founders' locations.