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열린어린이집은 아동인권존중 및 안심보육 조성을 위한 사업으로서, 부모참여가 일상적으로 이루어질 수 있도록 개방성을 높인 어린이집 운영형태이다. 본 연구는 열린어린이집을 운영하는 7명의 원장을 대상으로 코로나19 전후 열린어린이집 운영에 관한 경험과 인식을 파악하고, 코로나19 대응으로 인한 운영 변화를 살펴보았다. 연구기간은 2019년 3월부터 2020년 10월에 걸쳐 진행되었고, 개인별 3회기 면담을 통해 수집된 자료들을 질적 분석하였다. 연구결과 첫째, 열린어린이집의 부모참여는 가정과 어린이집 간의 신뢰를 형성하는 연대의 장을 제공했으며, 코로나19 대응을 통해 가정연계의 차원으로 확장되어 운영되었다. 둘째, 개별 가정의 요구에 맞추어 운영되던 부모소통은 코로나19 대응에 따라 온․오프라인으로 다변화되었고 수평적이고 쌍방향적인 방식으로 전환되었다. 셋째, 상시 개방되던 열린어린이집의 물리적 환경은 코로나19 대응에 따른 출입제한으로 공간기능의 변화가 시도되어 개방성에 대한 새로운 의미가 창출되었다. 이러한 결과를 토대로 열린어린이집 운영을 포함하여 보육현장의 코로나19 대응과 지원을 위한 시사점이 논의되었다.


As a governmental project for children’s rights and quality childcare provision, the open childcare center is a type of service operation that improves openness to participation by parents in everyday childcare. This study examines the experiences and perceptions of seven directors from different open childcare centers, and identifies operational changes in open childcare centers in response to the COVID-19 pandemic. The research period spanned from March 2019 to October 2020, and the data were collected through three individual interviews with the childcare directors. The data were analyzed qualitatively. The findings are as follows. First, parental participation provided a place of solidarity and trustfulness between families and open childcare centers, and has been expanded to home involvement during the COVID-19 pandemic response. Second, parental communication tailoring to the needs of individual families has been diversified to on- and off-line and transformed to be an equal, bidirectional communicative mode in response to the COVID-19 pandemic. Third, physical space of the open childcare center, which had been always accessible by parents, came to be restrictively prohibited by the COVID-19 pandemic response and has changed its functioning, creating a new meaning for openness. Based on these findings, implications supporting open childcare centers to cope with the COVID-19 crisis were discussed.