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본 연구는 여가나 관광의 문제가 여행의 문제가 아닌 삶의 질 문제로 접근하는 시대가 되면서 전남 진도군의 문화관광 정책도 거시적, 미시적 트렌드 변화를 반영해야 한다는 관점에서 시작되었다. 이를 위해 본 연구는 4차 산업혁명 시대의 급변하는 관광 트렌드에 따른 관광객들의 관광행태 변화에 부응하기 위해 최근 각종 트렌드 변화를 반영하고 중앙정부의 디지털 뉴딜 정책에 부응한 전남 진도군이 추진해야 할 문화관광 정책 방향과 과제를 제안하는 것을 목적으로 하였다. 정보통신기술(ICT)의 급격한 발전이 가져다준 4차 산업혁명 시대로 인해 정치‧경제‧사회․문화‧환경 등 거의 모든 분야에서는 인터넷과 SNS(Social Network Service) 등을 활용해 유·무형의 콘텐츠들을 국제적으로 거래하는 디지털 컬쳐 트레이드(Digital Culture Trade)의 시대를 열었을 뿐만 아니라 다종다양한 관광플랫폼의 확산으로 글로벌 관광시장의 효율화, 투명화로 관광객의 참여와 교류확대를 견인하면서 국제관광시장과 국내관광시장을 급성장시키고 있다. 국내의 경우에는 여성의 소득 및 지위 향상, 1인 가구의 증가, 더욱 확대된 개인주의 성향, 일보다 삶의 질을 중시하는 라이프스타일의 확산으로 인하여 관광의 기본가치라고 할 수 있는 융합, 모바일, New 3S(Safe, Sustainable, Social)가 주요한 핵심 트렌드로 부상하고 있다. 이를 위해 본 연구는 기존 선행연구들과 빅데이터 분석 결과를 토대로 최근 트렌드 변화와 정부의 디지털 뉴딜 정책에 부응한 전남 진도군의 문화관광 정책 추진 방향과 과제를 6가지로 제안하였다. 첫째, 우수한 해양역사문화관광콘텐츠를 개발할 수 있도록 재정적으로 지원하는 것이다. 둘째, 진도군의 관련 관광상품에 대한 홍보정책을 적극적으로 추진하는 것이다. 셋째, 진도군 문화관광 정책을 전담하기 위한 조직구성과 인력 충원, 그리고 인력양성정책의 추진이다. 넷째, 진도군 문화관광 정책의 지속적이고 안정적인 재원확보가 중요하다는 것이다. 다섯째, 진도군 문화관광 정책 추진의 안정성을 확보하기 위한 법적 장치의 마련이다. 여섯째, 진도군 문화관광 정책의 사업지원 범위의 확대 추진을 제안하였다. 이는 미래 성장 잠재력이 무궁무진한 전남 진도군의 관광 가치를 다시 파악하는 것이 될 것이며 진도군의 문화관광 정책의 기본적인 추진 방향과 과제 해결에 기본 자료가 될 것이다.


This study was started from the perspective that the cultural tourism policy of Jindo-gun, Jeollanam-do should reflect changes in macro and micro trends as the issues of leisure or tourism are approached not as a matter of travel but as a matter of quality of life. This study suggested the direction of various cultural tourism policies in order to respond to the changes in tourism behavior of tourists according to the rapidly changing tourism trends in the era of the 4th industrial revolution. In particular, the aim was to suggest the direction and tasks of cultural tourism policy that Jindo-gun, Jeollanam-do, in response to the government's digital new deal policy. Due to the era of the 4th industrial revolution brought about by the rapid development of information communication technology(ICT), the Internet and SNS(Social Network Service) are being used in almost all fields including politics, economy, society, culture, and environment. It means that the era of digital culture trade, in which tangible and intangible contents are traded internationally, has begun. In particular, the spread of a variety of tourism platforms has made the global tourism market more efficient and transparent, and is leading the expansion of tourist participation and exchange. This is a major factor in rapidly growing the international and domestic tourism markets. In Korea, a lifestyle that emphasizes the quality of life rather than work is spreading, improving the income and status of women, increasing the number of single-person households, expanding individualistic tendencies, and placing emphasis on quality of life over work. For this reason, convergence, mobile, and New 3S(Safe, Sustainable, Social), which are the basic values ​​of tourism, are emerging as key trends. Therefore, this study proposed six directions and tasks for the promotion of cultural tourism policy in Jindo-gun, Jeollanam-do, in response to recent trend changes and the government's digital new deal policy, based on the results of previous studies and big data analysis. First, it is to provide financial support to develop excellent marine history, culture and tourism contents. Second, the promotion policy of Jindo-gun related tourism products is actively promoted. Third, it is the organizational structure, manpower recruitment, and manpower training policy to be in charge of the Jindo-gun cultural tourism policy. Fourth, it is important to secure sustainable and stable financial resources for the Jindo-gun cultural tourism policy. Fifth, it is the provision of a legal mechanism to secure the stability of the promotion of Jindo-gun cultural tourism policy. Sixth, it was proposed to expand the scope of project support for the Jindo-gun cultural tourism policy.