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본 연구는 대구경북통합신공항 이전에 따른 지역 항공산업 경쟁우위 창출방안에 관한 연구이다. 특히 산업 클러스터 이론의 핵심인 지리적 인접성과 지식 및 기술의 교류의 관점에서 영천 에어로테크노밸리 조성을 통한 지역우위와 항공산업의 경쟁우위의 결합방안을 모색하였다. 항공산업은 민수와 군수 모두 독과 점체제로 유지되어 오고 있으며, 항공산업 선진국들은 산업 클러스터의 조성과 운영을 통하여 글로벌 경쟁우 위를 창출하고 있다. 본 연구에서 캐나다, 영국, 프랑스, 독일 항공산업 클러스터 사례를 분석해본 결과, 이들 국가의 항공산업 클러스터는 완제기 생산 위주로 구성되어 있었으며, 정부의 지속적인 지원과 산학연 연계체제가 효과적으로 운영되고 있었다. 우리나라에도 지역별로 항공산업 클러스터가 많고 용도별로는 군 수와 민수, 기능별로는 항공기 제작, MRO, R&D의 3가지 영역으로 구분되어 있으며 대부분의 지자체가 MRO산업 클러스터를 지향하고 있다. 이에 본 연구는 군수요와의 인접성을 활용한 초기수요 확보, 선진국 업체와의 기술교류를 통한 항공전자 MRO역량 축적, 향후 확장성 등을 구성요소로 하는 민군겸용 항공전자 MRO 산업 클러스터화를 영천 에어로테크노밸리의 차별화된 지역경쟁우위 확보전략으로 제시하였다


The study is focusing on gaining regional competitive advantage of Daegu-Gyeonbuk’s aerospace industry in terms of industry cluster theory. The aerospace industry has been monopolized by some companies in advanced countries They have developed their aerospace industry clusters with the industry-university-institute collaboration those are concentrated on the final integration of aircraft. The cases of Canada, United Kingdom, France and Germany have been suggested. In Korea, there have bee many aerospace industry clusters that can be divided into three groups. First is about manufacturing aircraft. Second is MRO,. Third is a R&D of aircraft. Most of local government of Korea want to raise MRO sector. For differentiated positioning, this study suggests a model of avionics-specific MRO industry cluster model that consists of three factors – local proximity, cooperation with Boeing in terms of technology exchange, and extension potential in the future. Through this model, Aerotechno valley can pursuit a differentiated position in aerospace industry clusters in Korea.