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본 연구에서는 중국내 대표적인 AI 스피커인 티엔마오징링(天貓精靈)과샤오아이통쉐(小愛同學)를 대상으로 2개 AI 스피커 제품 간의 개인적 특성, 제품특성, 인지된 용이성, 인지된 유용성, 사용의도 간의 영향 관계를살펴보았다. 첫째, 개인적 특성요인 중 ‘혁신성’ 만이 인지된 용이성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ‘혁신성’, ‘맞춤성’은 인지된 유용성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 제품특성요인 중 ‘가격 적정성’만이 인지된 용이성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 ‘디자인’, ‘가격 적정성’은 인지된 유용성에 대해 정(+)의 영향을 미치는것으로 나타났다. 셋째, ‘인지된 용이성’은 인지된 유용성에 대해 영향을미치지 않는 것으로 나타났으며 인지된 용이성과 인지된 유용성은 모두사용의도에 대해 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 분석결과, 특기할만한 사실은 기존 선행연구와 마찬가지로 ‘인지된 용이성’과 인지된 유용성 모두 사용의도에 정(+)의 영향을 미치고 있음에도 불구하고 인지된용이성이 인지된 유용성에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타난만큼, 스마트(AI) 스피커 이용과 관련한 사용 용이성이 실제 유용성으로연결될 수 있는 다양한 콘텐트 개발과 스마트(AI) 스피커와 연결되는 IOT 의 성능개선이 필요한 것으로 나타났다. 한편, 다중집단분석을 통한 티엔마오징링과 샤오아이통쉐 대한 전체 경로의 차이는 통계적으로 유의하지않은 것으로 나타났다.


The smart speaker is the product of the intelligent upgrade of the speaker. Home consumers can use it to surf the Internet, such as playing songs on demand, shopping online, or understanding the weather forecast. It can control the smart home equipment, such as opening the curtains, setting the refrigerator temperature, and heating the water heater in advance.China’s smart speaker market started late, but it is developing rapidly. In 2017, the sales volume has exceeded one million. China’s smart speaker market is hot. In the second quarter of 2018, with TmallGenie, MI ‘s Xiao Ai, Baidu and other giants launching low-cost Mini products, smart speakers ushered in a second wave of explosive growth. The research purpose of this paper is to study the Chinese consumers’ intention to use smart speakers by studying the causal relationship between the models, and whether there is a difference between the two products of TmallGenie and Xiao Ai. According to the research purpose, this paper uses special data analysis programs SPSS and AMOS to perform factor analysis, credibility analysis, analysis of variance (ANOVA) and path analysis on the questionnaires filled out by 394 users. The results are as follows. First, according to the difference analysis of demographic characteristics, the survey results show that girls in this survey prefer to use smart speakers. Analysis results based on different occupations show that TmallGenie are mainly favored by students, while Xiao Ai is more popular among professional staff and civil servants. Second, the Technology Acceptance Model is adopted as the media variable in the Model of this paper. The results show that only innovation and price appropriateness affect perceived ease of use and perceived usefulness. Customization and design only affect perceived usefulness. Among them, the price suitability has the highest impact, indicating that the price of the product is the biggest factor that affects consumers’ use of smart speakers in this study. Finally, the multi-group analysis shows that there is no difference between TmallGenie and Xiao Ai, indicating that in this survey, consumers think there is no big difference between the two products in terms of price or other functions of the products.