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4차 산업혁명의 도래로 관광 산업에서 기술과 관광의 접목은 쉽게 볼 수 있다. 스마트관광은 기술 및 스마트 기기를 이용하여 언제 어디서나 인터넷과 연결하고, 여행에 필요한 정보를 획득하고 활용하는 관광으로 이해할 수 있다. 이 연구는 스마트관광 정보기술의 속성으로 접근성, 정보성, 상호작용, 개인화로 고려하였으며, 이러한 스마트정보기술의 특성이 관광객의 인지적 평가(여행 서비스 만족도) 및 정서적 평가(행복), 나아가 행동 변화(재방문 의도)에 미치는 영향력을 검증하고자 하였다. 관광 분야에서 관광을 통한 감정에 관한 연구는 특정 관광 활동과 행복의 관계를 설명하는 데 중점을 두고 있으며, 이 연구는 관광 활동에 있어 스마트관광기술의 속성과 관광객의 인지적, 정서적 평가 및 행동의 변화를 예측하는 데 중점을 두었다. 이 연구는 서울의 관광 명소에서 외국인 관광객을 대상으로 현장 설문 조사를 실시하였으며, 191개의 유효 응답을 바탕으로 분석을 진행하였다. 연구 분석 결과, 스마트관광 정보기술 속성 중 접근성을 제외한 정보성, 상호작용, 개인화는 여행 서비스 만족도에 유의한 영향을 미침을 검증하였다. 또한, 여행 서비스 만족, 행복 및 재방문 의도의 관계에 있어, 재방문 의도에 대한 행복의 매개효과를 검증하였다. 이 연구는 자료 분석 결과를 바탕으로 다음과 같은 학술적, 실무적 시사점을 제시한다. 먼저, 학문적으로 기술에 대한 사회적 관심에 부응하여 스마트관광 기술의 속성을 탐색하고 나아가 관광객의 행동 변화과정을 선행 연구 및 ABC 모델(ABC Model of attitudes)을 바탕으로 설명하였다. 또한, 실무적으로 관광 개발자들에게 관광 전, 중, 후의 관광 정보의 품질 및 서비스 설계에 대한 통찰을 제공하였다.


With the advent of the 4th Industrial Revolution, the integration of technology and tourism in the tourism industry can be easily seen. Smart tourism can be understood as tourism that connects to the Internet at anytime, anywhere, and obtains and utilizes necessary information for travel using technology and smart devices. This study considered accessibility, informativeness, interaction, and personalization as attributes of smart tourism technology (STTs). It verified the impact of these attributes on tourists' cognitive (travel service satisfaction) and affective evaluations (tourist happiness) and, by extension, behavioral changes (intention to revisit). This study was conducted using on-site surveys of foreign tourists at tourist attractions in Seoul and was analyzed based on 191 valid responses. As a result of this research, the STTs informativeness, interaction, and personalization impact tourists’ satisfaction. Additionally, it was verified that service satisfaction and user happiness had a positive effect on intention to revisit. Based on the results of the data analysis, this study presents the following academic and practical implications. First, theoretically, we explored the attributes of smart tourism technology in response to the social interest in technology and further explained tourists’ behavioral change process based on prior research and the hierarchy of effects of the ABC model of attitude. In practice, tourism developers were given insight into the quality of tourism information before, during, and after tourism and service design.