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재난 상황에서 인명 피해를 최소화하기 위해서는 알맞은 대피경로가 신속하게 제공될 필요가 있다. 이를 위해 본 연구는 불필요한 간선을 제거하여 도로망을 경량화하고 교점이나 종점이 아닌 정점을 연결점으로 치환하는 간소화 기법과 모든 연결점을 제거하는 단순화 기법을 적용하여 도로망을 추상화하였다. 또한, 도로망을 구조에 따라 격자형과 비격자형으로 구분하여 각 유형에서 다양한 알고리즘을 비교하였다. 비교 결과, 격자형 도로망에서는 단순화 네트워크 기반으로 A* 알고리즘이 효율적이었으며, 비격자형 도로망에서는 오류율로 인해 간소화 네트워크를 사용하여야 하며 A*와 Dijkstra 알고리즘이 효율적이었다. 도로망 형태에 따른 경로 탐색을 위해 본 연구에서 제시된 네트워크 구조와 알고리즘 선정 방법을 대피 계획 수립에 활용하면 재난으로 인한 인명 피해를 최소화할 수 있을 것으로 기대한다.


In order to minimize casualties in disaster situations, appropriate evacuation routes need to be provided quickly. To this end, this study simplified road networks by using simplification methods that remove unnecessary edges, replace nodes with vertices, and remove all vertices. In addition, we divided a road network into grid and non-grid types based on the structure of the road network, which were used to compare various path-finding algorithms. As a result of comparison, A* algorithm for the minimized network was the most efficient in the grid type road network, and both A* and Dijkstra algorithms were efficient for the simplified network for the non-grid type network. The method suggested in this study for selecting the network structure and the path-finding algorithm according to the shape of the road network would be useful to minimize casualties from disasters.