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첨단기술 발전이 빠르게 진행됨에 따라 사람이 운전하지 않는 자율주행차가 현실화될 것이란 기대감이 높아지고 있다. 이에 자율주행차 기술개발에 맞춰 이용자 측면에서 수용성, 신뢰성 등에 대한 평가가 필요하며, 이를 전제로 어떤 자율주행 주행행태를 이용자가 선호하게 될지에 대한 연구가 필요하다. 본 연구에서는 주행 시뮬레이터를 이용하여 가상환경으로 구현된 다양한 도로환경을 동일하게 주행하는 네 가지 자율주행 주행행태에 따른 이용자 측면 선호도를 평가하는 연구를 수행하였다. 본인 운전성향과 설문조사 기반 만족도 평가 등을 활용하여 자율주행 주행행태에 대한 선호도 평가를 수행한 결과 유의미한 결과가 도출되었다. 연구결과, 피실험자들은 본인 운전성향과 상관없이 ‘공격적’ 자율주행 주행행태에 대한 선호가 가장 높았으며, 이러한 경향은 본인 운전성향이 공격적인 그룹에서 더욱 두드러지게 나타났다. 또한, 피실험자들은 양 극단의 자율주행 주행행태에 대해서는 선호하지 않는 경향을 보였다. 이러한 결과를 통해 운전자가 선호하는 자율주행 주행행태는 개인별로 차이가 있음을 확인하였으며, 운전성향 등 개별 성향에 따라 선호도 차이가 나타날 수 있음을 확인하였다.


As modern technology development grow, the global world expects autonomous vehicle to become one of the general transportation. As autonomous vehicle would be used to serve as a transportation, the study must target reliability and feasibility from the occupant’s perspective. Based on occupant’s aspect, the study must address which variety of autonomous vehicle individual prefer. In this paper, the study measured occupant’s rates of favor within four different virtual simulation autonomous vehicle transportation experiences. As the study utilized surveys of both occupant’s tendency to drive and satisfaction of simulation, the study were able to extract significant data. As a result, data showed high tendency among all samples to favor aggressive autonomous experiences. This correlation was much more intense among aggressive driving advocate group. In addition the study showed that all samples showed tendency to avoid prefering most aggressive nor most defensive in autonomous experiences. As a result the study have found that there is a significant correlation between occupant’s tendency to drive and designated autonomous vehicle experience.