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This study aims to analyze music streaming services in Korea and offer suggestions for Genie Music to sustain its competitive advantage. Genie Music is one of Korea's most popular music streaming services, and it competes with domestic and foreign competitors. By conducting the case analysis, this paper found two strategic issues Genie Music is faced. The industry analysis and internal environment analysis constitute the foundation of this study. This study shows the external environment analysis for Genie Music by using Porter's five forces model. The result found that the external environment is saturated with competitors, and foreign competitors' growth creates intense rivalry. Based on the Resource-based view, the internal analysis shows that Genie Music needs to exploit new technologies to develop competitive resources. This study provides the issues Genie Music is confronted with and offers solutions to the strategic issues.


국내 음악 스트리밍 서비스는 국내외 기업들로 포화 상태이다. 지니뮤직은 한국에서 가장 인기 있는 음악 스트리밍 서비스 중 하나이지만, 몇 가지 전략적인 문제에 직면해 있다. 국내 경쟁자들 뿐만 아니라 해외의 음악 스트리밍 서비스를 제공하는 경쟁자들과 경쟁하면서 음악 스트리밍 산업에서 경쟁우위를 유지해야 한다. 본 연구는 포터의 5요인 모델 분석을 통해 지니뮤직이 처해있는 외부 환경을 보여준다. 또한, 자원기반관점을 통해 지니뮤직의 내부 환경 분석을 진행함으로써 지니뮤직이 직면한 문제를 제시하고 전략적 이슈에 대한 해결방안을 제시한다.