초록 열기/닫기 버튼

현재 우리나라에서는 변호사시험에 합격하여야만 변호사자격을 취득할 수 있으며, 올해 제10회 변호사시험이 실시되었다. 변호사시험은 로스쿨의 교육에 절대적인 영향을 미치고 있으므로 로스쿨 교육의 정상화를 위해서도 변호사시험이 법률지식과 능력이 충분한 법조인을 배출할 수 있도록 적절하게 운영되어야 한다. 그래서 지난 10년간의 변호사시험에서 형사소송법 사례형시험에 대해 제1회부터 제10회까지 각 시험별 문제의 내용과 쟁점, 문항수과 배점, 구체적인 출제범위, 출제된 판례를 법학전문대학원협의회가 발간한 ‘형사소송법 표준판례연구’와 비교하는 등 여러 가지 방식으로 분석하여 보았다. 그리고 이러한 분석을 토대로 첫째, 현재의 형법과 형사소송법 통합형 출제방식에서 형법과 분리된 형사소송법만의 독립 출제방식으로의 전환, 둘째, 문항수를 줄이는 대신 각 문항의 배점을 높여서 보다 논리적인 답안작성 유도, 셋째, 위 표준판례연구의 판례를 고려한 출제판례의 선정과 전원합의체 판례의 경우에는 다수의견 외에 소수의견까지 기재, 넷째, 채점기준표의 공개를 통한 문제와 기재례 공유 및 이에 대한 비판의 활성화 등을 개선방안으로 검토하여 보았다. 로스쿨 도입 취지와 교육이념에 부응하여 로스쿨 교육이 발전할 수 있도록 변호사시험에 대해 끊임없는 관심과 비판을 하고 계속 개선을 도모하여야 할 것이다. 변호사시험 10년째를 계기로 이루어진 이 연구가 변호사시험에 대한 이해와 분석, 그리고 개선 노력에 조금이라도 기여하기를 바란다.


Currently in Korea, qualification of a lawyer is approved only if you pass the bar examination and the 10th bar examination has been conducted this year. The bar examination has an absolute impact on law school education, so in order to normalize law school education, the bar examination should be properly operated to produce lawyers with sufficient legal knowledge and ability. In the past decade, the bar examination was analyzed in various ways, including comparing the contents and issues of each test, assignment of questions, specific scope of questions, and standard precedent published by the Law School Council. And based on this analysis, few points were reviewed. First, the transition from the current method of integrating criminal law and criminal procedure law to the independent method of criminal procedure law separate from criminal law. Second, increasing the allocation points of each question instead of reducing number of questions to encourage more logical answers. Third, selection of test precedent considering the precedents of the above standard precedent study and a minority opinion shall be entered in addition to the majority opinion in the case of a full-fledged agreement. Fourth, through the disclosure of the grading standards table, sharing problems and examples, and activation of criticism thereof were considered as improvement measures. In response to the purpose of introducing law schools and the concept of education, it will be necessary to constantly pay attention to and criticize the bar examination so that law school education can develop. It is hoped that this study, which was conducted in the 10th year of the bar examination, will contribute to the understanding, analysis, and improvement efforts of the bar examination.