초록 열기/닫기 버튼

목적 본 연구에서는 코로나-19로 인한 비대면 수업상황에서 간호대학생의 학습자-교수자 상호작용이 수업만족도에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 방법 2021년 3월부터 4월까지 코로나-19 상황에서 비대면 수업 경험이 있는 간호대학생 185명을 대상으로 Google 설문을 이용하여 자료 수집하였으며, 기관생명윤리심의위원회 승인 내용에 따라 연구참여에 동의한 대상자만을 대상으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 결과 연구결과 학습자-교수자 상호작용, 수업만족도의 상관관계가 있는 것으로 나타났으며(r=.393, p<.001), 대상자의 학습자교수자 상호작용이 수업만족도에 미치는 영향을 확인하기 위해 회귀분석하여 회귀모형을 확인한 결과에서 통계적으로 유의한 결과를 확인하였다(F=33.396, p<.001). 결론 본 연구결과를 통해 학습자-교수자의 상호작용은 간호대학생들의 수업만족도에 영향을 미침을 확인할 수 있었으며, 코로나-19 상황이 지속되어 비대면 학습이 불가피한 상황에서 교육과정 운영 시 학습자-교수자 상호작용 증진 전략을 고려하는 것이 필요하다 여겨진다


Objectives In this study, the effect of student-teacher interaction of nursing students on class satisfaction was investigated in non-face-to-face class situations caused by COVID-19. Methods Data were collected from March to April 2021 with written consent from 185 nursing college students who had experience in non-face-to-face classes in the COVID-19 situation, and the collected data were analyzed using the SPSS 26.0 program. Results There was a correlation between student-teacher interaction and class satisfaction (r=.393, p<.001). Regression analysis was performed to confirm the effect of the subject's student-teacher interaction on class satisfaction, and a statistically significant result was confirmed from the result of confirming one regression model (F=33.396, p<.001). Conclusions It was confirmed that the learner-teacher interaction had an effect on the class satisfaction of nursing students. It is necessary to consider a strategy to promote student-teacher interaction in a situation where non-face-to-face learning is inevitable due to the continued COVID-19 situation.