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본 연구는 외모지상주의 시대에 남자대학생들이 일상생활에서 느끼는외모의 후광효과와 이상적 신체이미지 및 객체화된 신체의식은 어떠한지, 아울러 외모관리행동을 통해 최종적으로 추구하고자 하는 추구혜택은 무엇인지 살펴보고자 하였다. 본 연구는 질적 연구로 이루어졌으며, 11명의 남자대학생이 눈덩이 표집으로 추출되었다. 본 연구의 결과를 보면, 정보제공자들 모두 이상적 남성 신체이미지에대해 일치된 확실한 견해를 갖고 있었다. 근육형보다는 키가 크고 다리가길며 슬림한 현재 유행하는 옷을 소화해낼 수 있는 체형을 선호하였다. 그에 따라 이상적 신체이미지의 준거집단으로는 모델과 연예인, 축구선수 등으로 나타났다. 정보제공자들의 이상적 신체이미지에 대한 내면화는 높아자기 신체의 장점과 약점을 잘 알고 자신의 신체를 모니터링을 하였으며, 외모통제신념도 높은 것으로 나타났다. 그리고 외모관리행동의 내재적 동기로는 개성추구와 유행추구, 체형의 단점 커버, 자기 인정에 대한 욕구, 이성에게 어필로 나타났으며, 이로 인한 최종 추구 혜택은 자신감, 자기과시와 자기만족으로 나타났다. 이상의 연구결과는 남자대학생들 역시 외모지상주의의 영향을 받아 이상적 신체이미지의 내면화가 높았으며, 특히 유행의 영향이 큰 것으로 나타났다. 그에 따라 자신의 신체를 모니터링하고 외모관리행동을 하여 이상적 신체이미지에 가깝게 도달하고자 하였다.


This study aims at finding out an ideal body image and objectified body consciousness of male college students as well as what kind of benefits they seek through appearance management behaviors in this age of lookism. For the subjects of this study, 11 male college students were selected through snowball sampling and the qualitative study was conducted. The research findings are as follows: 1. Among 11 respondents, 7(64%) said that they experienced the halo effect of appearance, which worked positively in getting a part time job, etc. 2. An ideal male body image was found to be tall, long-legged, a little muscular, and of a slim figure. Male college students chose a figure which can go well with the latest style of clothing. They listed fashion models, entertainers, and soccer players as the reference group of their ideal body image. 3. As the degree of respondents' internalizing an ideal body image was quite high, they felt a gap between an ideal body image and their own body image: They felt dissatisfaction with their height, leg length, lower body, and upper-body muscles. Through body surveillance, they were well aware of strong points and weak points of their body. They were found to have high appearance control beliefs. 4. Most of the respondents were not much interested in skin care, however, they took care of their body by way of exercise and diet. In their behavior of clothing purchase, most of them preferred unique casual-style clothing. 5. The inherent motives of appearance management behaviors were found to pursue individuality and fashion, cover weak points of their body figure, appeal to the other sex, and to desire self- acknowledgement. The final benefits sought were confidence, self- display, and self-satisfaction.