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본 연구의 목적은 실내디자인 컨셉 발상의 언어 자극물로써 참조될 컨셉 키워드들을 조사하고, 그 분류를 체계화하는 것이다. 먼저, 문헌자료와 선행연구를 통하여 디자인 창의성 및 컨셉 발상의 언어 자극물에 관한 이론을 고찰한다. 다음으로, 2005-2010년 한국인테리어디자인대전의 수상작품으로부터 컨셉 키워드들을 추출한다. 마지막으로, 5명의 디자인 전문가들이 KJ법으로 컨셉 키워드들을 분류하고, 그 분류를 체계화한다. 결과적으로, 실내디자인의 컨셉 키워드들은 세 가지, 구상적 차원, 비구상적 차원, 추상적 차원으로 범주화된다. 향후 본 연구에서 조사된 컨셉 키워드들은 언어적, 시각적 유추에 의한 창의적 사고를 지원하는 웹 시스템에서 언어적 유추를 위한 참조자료로써 가시화될 것이다.


The purpose of this study is to investigate concept keywords referred as language stimuli for concept generation of interior design, and to systematize their classification. First, theories regarding design creativity and language stimuli for concept generation are considered through materials such as referenced literatures as well as precedent studies. Second, concept keywords are picked out from the awarded works of korean interior design competition during 2005-2010. Third, 5 design experts classify them by KJ method, and systematize their classification. As a result, the concept keywords of interior design are categorized into three, representational dimension, non-objective dimension, and abstract dimension. Hereafter, concept keywords investigated in this study will be visualized as reference materials for verbal analogy in a web system supporting creative thinking based on verbal and visual analogy.