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본 연구는 지난 3개년간의 ‘외식경영연구’에 게재된 논문들을 중심으로 네트워크 텍스트 분석을 시행하였다. 네트워크 텍스트 분석을 위해서 201개의 논문을 대상으로 국문 초록에서 핵심 빈출 주제어들을 확인하고, 주제어들 사이의 행렬을 구축하여 네트워크 맵을 작성하여 밀도, 연결성 등을 분석하였다. 분석 결과 지난 3년간의 ‘외식경영연구’지에 게재된 논문들은 크게 3가지 클러스터로 나눌 수 있다. 첫 째는 고객만족, 서비스 품질, 종사자, 호텔 등을 포함한 전략적 차원이다. 둘째는 한식, 웰빙, 와인, 커피 전문점 등 최신 경향을 반영한 트랜드 차원이다. 마지막 클러스터는 인적자원 관리, 조직행동과 관련한 각종 이슈들을 포함하는 심리적 차원이다. 본 연구는 기존 외식 관련 동향 연구들과는 달리 주제어들 간 의미론적 연관성을 분석하였다는 점에서 의의가 있다.


This study applied the network text analysis to reveal three clusters of foodservice management research that have emerged for recent three years. One cluster had strong ties with strategic dimensions such as customer and employee satisfaction, service quality, hotel industry. Second dimension consists of articles investigating new trends in the foodservice industry such as wine products, the Korean wave, healthy foods. The last dimension is associated with human resource management and organizational behavior contents. In order to conduct the network text analysis, we employed Krkwic, Krtitle, Netdraw, and Ucinet 6.0.