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본 연구는 지역보조기기센터의 보조기기 서비스 이용 현황을 살펴보고, 대상자 특성에 따른 보조기기 서비스 단계별 만족도를 분석하여 향후 서비스 개선방안을 마련하고자 실시하였다. 2018년 10월 15일부터 11 월 9일 까지 설문조사를 실시하여 응답한 1,301명 중 지체, 뇌병변, 시각 및 청각장애인 1,144명의 자료를 분석하였다. 보조기기 서비스 이용의 만족하는 점은 ‘정부의 다양한 보조기기 지원사업 이용 지원’ 및 ‘나에게잘 맞는 보조기기선택’으로 나타났고, 가장 불만족인 점은 ‘체험 가능한 보조기기 부족’ 과 ‘서비스 처리 기간 지연’ 등인 것으로 나타났다. 서비스 단계별 만족도는 ‘보조기기 상담 및 평가(4.10점)’가 가장 높았고 ‘보조기기 대여 및 체험(2.86점)’ 만족도가 가장 낮은 것으로 나타났다. 보조기기 서비스 단계별 개선방안 의견으로는 ‘최신보조기기 다양화’가 가장 많았다. 앞으로 질 높은 보조기기 서비스 제공을 위해서는 ‘체험 가능한 다양한 보조기기 제품 확보’, ‘서비스 제공자의 역량 강화를 위한 체계적인 교육 실시’ 및 ‘보조기기 사후관리 체계 강화’ 등이 수반 되어야 할 것이다.


The purpose of this study was to investigate the current status of assistive technology service use in the regional assistive technology center and to analyze the satisfaction level of assistive technology service, and to seek an improvement plan according to the characteristics of the target subjects. From October to November 9, 2018, we analyzed the data of 1,144 people with physical disabilities, brain lesions disabilities, visual and hearing impairments among 1,301 respondents. Satisfaction with the use of assistive technology services was ‘support for the use of various assistive device support projects by the government’ and ‘selection of assistive devices that suited me best’. The most unsatisfactory points were ‘lack of experience able assistive devices’ and ‘service Period delay’. The satisfaction level of each service process stage was highest in ‘Assistive devices counseling and evaluation (4.10 points)’ and the lowest in ‘Assistive devices rental and experience(2.86 points)’. In the opinion of the improvement plan of the assistive technology service, ‘the most diversification of the latest Assistive devices’ was the most. In order to provide quality assistive technology services in the future, it will be necessary to ‘secure various types of assistive device products that can be experienced’, ‘provide systematic training to strengthen service provider capabilities’, and ‘strengthen the follow-up system for assistive devices’.