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본 연구에서는 초․중․고 학교 강당, 체육관 등의 실내 스포츠 체험이 가능한 장소에서 사용이 가능한 증강현실 기반의 실내 스포에듀테인먼트스쿨 서비스 콘텐츠 4종을 개발하고, 두 그룹에 대한 사전·사후 실험을 통해 개발시스템과 도출된 체력평가지표의 유용성을 확인하고자 하였다. 남자 대학생 5인으로 구성된 첫 번째 그룹은 10일간 매일 약 12분의 실루엣 콘텐츠 4종을 수행하고, 심박수 측정(사전·사후) 및 호흡가스(사후) 분석평가를 실시하였으며, 남·녀 초등학교 학생 10인으로 구성된 두 번째 그룹은 6주 간 주당 2회(회당 10분) 공던지기와 터치버튼 게임을 수행하고, 순간반응과 심박수 측정(사전·사후)을 실시하였다.


In this paper, four types of Augmented Reality-based indoor Sport-Edutainment school service contents that can be used in indoor sports experiences such as elementary, middle and high school auditoriums and gymnasiums were developed, and the development system and derived Physical Fitness Evaluation Indicators were to be verified through pre- and/or post-testing experiments on a couple of groups. The first group of five male college students carried out four kinds of silhouette content for about 12 minutes every day for 10 days, and conducted heart rate measurement (pre experiment/post experiment) and respiratory gas analysis evaluations (post experiment). The second group carried out two times a week of ball throw (10 minutes per session) and touch button games, instant reaction and heart rate measurements (pre experiment/post experiment).