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본 연구는 서울 김포국제공항의 국내 저비용항공사 고객들을 대상으로 2017년 5월1일부터 20일까지 무작위 확률표본추출법으로 설문지 298부를 SPSS for Windows 21.0 통계패키지 프로그램을 이용해 분석하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 탐색적 요인분석을 통하여 저비용항공사 서비스품질, 가격공정성, 브랜드신뢰 요인들로 도출되었으며 저비용항공사 서비스품질요인은 기내서비스요인, 예약과 발권 서비스, 공항서비스, 운항안전서비스 4개의 요인으로 추출되었고 운항안전서비스 요인, 공항서비스요인, 기내서비스요인, 예약과 발권 서비스 순으로 항공사브랜드신뢰에 영향을 미쳤으며 둘째, 저비용항공사 서비스품질은 고객의 가격수용성에 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, 저비용항공사의 가격수용성은 저비용항공사의 브랜드신뢰에 정(+)의 영향을 미쳤다. 마지막으로 저비용항공사의 서비스품질과 브랜드신뢰 간에 고객의 가격수용성은 매개변수의 역할을 하여 브랜드신뢰에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 매개변수역할을 하는 가격수용성은 운항안전과 브랜드신뢰 관계에서 부분매개역할을 하였으며 기내서비스, 예약⋅발권서비스와 브랜드신뢰의 관계에서는 완전매개역할을 하여 브랜드신뢰에 영향을 미치는 것으로 나타났다.


The object of this study was to investigate the effect of low-cost carriers' service quality on price acceptability and brand trust, as well as the mediating role of price acceptability. A survey was conducted with a total of 300 questionnaires from February 4 to February 19, 2017. A total of, 298 questionnaires were collected and analyzed with SPSS 21.0. The results of this study are as follows. First, the result of exploratory factorial analysis was that low cost carriers’ service quality was conceptualized as four distinct dimensions: in-flight service, reservations and ticketing, airport service, and flight safety. Second, both low-cost carriers’ service quality and price acceptability affected brand trust. Third, price acceptability significantly affected brand trust. Fourth, price acceptability acted as a mediator between service quality factors and brand trust. Because price acceptability turned out to be an important mediating variable, low-cost carriers should try to find methods to raise price acceptability. Brand trust was affected by service quality and reliable fares for customers. Low-cost carriers should make efforts to strengthen their service quality and price acceptability to bolster brand trust.