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[목적] 본 연구의 목적은 골프용품 소비자의 독특성 욕구가 감성적 소비가치 및 소비자혁신성에 미치는 영향에 대해 알아보고 골프용품 기업에 차별화된 마케팅 전략수립을 위한 기초자료를 제시하고자 한다. [방법] 서울, 경기 지역에 위치한 골프연습장을 이용하고 있는 고객들을 대상으로 비확률표본추출법 중 편의표본추출법을 이용하여 총 325부의 설문지를 배포하였으며 310부를 결과분석에 사용하였다. [결과] 첫째, 골프용품 소비자의 독특성 욕구의 유사성 회피, 비대중적 선택 요인이 감성적 소비가치에 영향을 미쳤다. 둘째, 독특성 욕구의 유사성 회피, 비대중적 선택, 독창적 선택 요인이 소비자 혁신성에 영향을 미쳤다. 셋째, 감성적 소비가치의 상징적, 심미적, 쾌락적 요인이 소비자 혁신성에 영향을 미쳤다. [결론] 골프용품 기업들은 자신들의 제품에 강하고 독특한 인상을 심어주어 소비자들이 지속적으로 제품을 구매할 수 있도록 하며, 소비자의 심리적 요인들에 대한 연구 및 파악을 통해 경쟁 기업과 마케팅 측면에서 차별화된 전략을 수립해야 한다.


[Purpose] The purpose of this study was to identify the effect of golf product consumer's needs for uniqueness on emotional consumption value and consumer innovation. [Method] The statistical analysis methods used for this study include Factorial Analysis, Reliability Analysis, T-test, One-wey ANOVA, Correlation Analysis and Multiple Regression Analysis through statistic PASW/WIN version 25.0. [Result] The results acquired from study methods and procedure above are as followings: First, the study shows that there is a direct correlation between the golf product consumer's needs for uniqueness on emotional consumption value. Second, the study shows that there is a direct correlation between golf product consumer's needs for uniqueness and emotional consumption value on consumer innovation. [Conclusion] Therefore, golf product companies should make a unique im-pression on their products so that consumers can continue to purchase products, and research and grasp the psychological factors of consumers to establish a marketing strategy differentiated from competitors.