초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 유치원에 처음 입문한 초임교사가 유치원 조직에서 요구되는 역량을 갖추어 실천적인 전문성을 증진하기 위하여 S-OJT를 활용하여 유치원 초임교사 입문교육의 모형을 개발하는데 목적이 있다. 유치원 초임교사 입문교육의 모형개발을 위하여 목적표집한 원장 및 경력교사와 초임교사에게 요구도 조사를 수행하였으며 국내외 입문교육 선행연구를 분석하였다. 이를 바탕으로 입문교육 모형의 초안을 구성하고 HRD 전문가의 1차 자문을 받아 수정 모형을 구성하였다. 교사 및 기관(유치원)의 협의와 HRD 전문가의 2차 자문을 통해 수정 보완하여 최종적으로 S-OJT를 활용한 유치원 초임교사 입문교육 모형을 개발하였다. 입문교육의 목적은 유치원 초임교사의 역량을 증진하는 것이며 네 가지 하위목표를 설정하였다. S-OJT를 활용한 초임교사 입문교육 실행단계는 입문교육 실행여부결정, 교육요구 내용 도출, 교육 훈련가 선정 및 양성, 교육 모듈 구성, 입문교육 실시, 입문교육 평가의 여섯 단계로 구성하였다.


The purpose of this study is to develop a model for induction program for beginning kindergarten teachers by using S-OJT in order to enhance the practical expertise with the competence required for the first year kindergarten teachers. For this purpose, a survey of directors, experienced teachers and the first year teachers were conducted and previous research on induction program were analyzed. Based on these, a draft of induction program model was constructed and it was revised after receiving the first consultation of HRD specialists. Then, the model was revised again through the consultation with teachers and institutions(kindergarten) and second consultation with HRD specialists. In the final stage, induction program for beginning kindergarten teachers using S-OJT was developed. The purpose of the induction program is to promote the capacity of the beginning kindergarten teachers and has four sub-goals. The implementation stage of the induction training program for beginning kindergarten teachers using S-OJT is composed of six stages: ‘determining whether to implement the beginning kindergarten teachers an induction program’, ‘deriving the content of education needs’, ‘selecting and training’, ‘organizing education modules’, ‘implementing the induction program’, and ‘evaluating the induction program’.