초록 열기/닫기 버튼

본 논문에서는 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 가곡집 <로망스와 발라드(Romanzen und Balladen II)> 제2권(Op. 49)에 내재된 시적․음악적 의미를 분석하고, 이를 통하여 연가곡적 응집성을 밝힌다. 세 곡으로 구성된 이 작품에서는 낭만적 자아인 분열된 자아 즉 이중자아가 공통적으로 나타나며, 그 모순을 아이러니적으로 성찰하는 자기비판의식이 반영되어 있다. 음악적으로도, 이러한 이중자아는 최대근접성부진행과 증4도의 조성적 대칭 관계를 통하여 구체화된다. 이외에도 <라 마르세예즈(La Marseillaise)>는 각 곡에서 자기비판의식을 상징하는 선율로 인용됨에 따라, Op. 49를 연가곡으로 해석할 수 있는 중요한 도구가 된다. 또한 각 곡의 끝맺음 역시 분열된 자아의 음악적 표현으로 나타나며, 특별히 제3곡의 마지막 화음은 제1곡으로의 순환을 이끌어 냄으로써 Op. 49를 연가곡으로 자리매김하는 역할을 한다.


The paper analyzes the implicit poetic meaning and musical coherence in Robert Schumann’s Romanzen und Balladen II (Op. 49) to consider it as a song cycle. While the three songs in the piece are not related to each other from a poetic point of view, the double self (Doppelgänger) appears with a sense of self-criticism that ironically reflects on the contradictions. Musically, the double self is portrayed by keys related by parsimonious voice leading and symmetry by the tritone in the three songs. In addition, La Marseillaise, quoted as a melody symbolizing self-criticism in the work, can be viewed as an important tool for interpreting it as a song cycle. The cadence of each song is also another musical expression of the double self; in particular, the cadence of the final song leads to a cycle to the first, playing a decisive role in positioning Op. 49 as a song cycle.