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본 연구에서는 발달장애청소년들에게 가상현실을 기반으로 한 체감형 가상현실스포츠 프로그램 적용에 따른 어려움과 효과 및 시사점을 알아보고자 하였다. 연구는 S시 소재의 H특수체육연구소에서 실행되었으며, 참여자는 연구목적에 동의한 12명의 발달장애청소년을 대상으로 하였다. 가상현실을 적용한 체감형 스포츠프로그램은 매주 2회, 50분씩 총 40회기를 진행하였다. 본 연구에 사용된 체감형 가상현실스포츠 프로그램은 F사가 초등학교 체육교과 교육과정을 기반으로 개발한 콘텐츠 중 5가지의 종목(플라잉디스크, 축구, 농구, 티볼, 볼링)을 선정하여 적용하였으며 TGMD-2(Test of Gross Motor Development-2)를 통하여 발달장애청소년들의 대근운동능력의 변화를 측정하였으며 실행과정을 비디오촬영, 지도자 면담일지, 보호자 면담일지 등의 3가지 이상의 질적 자료를 수집 분석하였다. 발달장애청소년들에게 가상현실을 기반으로 한 체감형 스포츠프로그램의 적용결과 첫째, 체감형 가상현실스포츠 프로그램에 대한 부정적 인식과 안전한 프로그램 환경을 구성하는 것이 체감형 가상현실스포츠 프로그램 적용에 따른 어려움으로 분석되었다. 둘째, 체감형 가상현실스포츠 프로그램 적용에 따른 효과로는 대근운동능력 중 물체조작기술에는 긍정적인 변화가 있었지만 이동운동기술에는 긍정적인 효과가 분석되지 않았다. 가상현실을 기반으로 한 체감형 스포츠프로그램의 적용이 발달장애청소년들의 다양한 체육활동을 위한 새로운 환경이 될 수 있도록 인식의 변화와 함께 환경의 안정성이 고려되어야 할 것이다. 또한, 발달장애인에게 적합한 다양한 콘텐츠 개발과 현장보급에 대한 후속 연구가 진행되어야 할 것이다.


The main purpose of the study was to find out the difficulties, effects, and implications of applying the interactive sports program based on virtual reality to the youth with developmental disabilities. A total of 12 youth with developmental disabilities who agreed to the research purpose were selected as a participants; the study was carried out by the H Adapted Physical Activity Research Center located in the S City. The interactive sports program applied with virtual reality was performed twice a week, a total of 40 sessions of 50 minutes. The interactive virtaual reality sports program in this study applied 5 sports games (flying disc, soccer, basketball, T-ball, bowling) among the content developed by F company based on the elementary physical education curriculum. Through the TGMD-2 (Test of Gross Motor Development-2), changes were measured on the gross motor skills of youth with developmental disabilities. For the implementation process was collected and analyzed with three or more qualitative data such as video recording, coach interview log, and guardian log. The results of the application of interactive sports program based on virtual reality to youth with developmental disabilities are as follows: First, the negative perception towards the virtual reality programs and creating the a safe program environment were the difficulties in applying the virtual reality programs. Second, the effect of applying interactive virtual reality sports program resulted positive in gross motor skills. Among gross motor skills there were positive changes in object control skills but there were no positive effect in loco motor skills. For the application of interactive sports programs based on virtual reality to become a new environment for various sports activities for the youth with developmental disabilities, the stability of the environment must be considered along with the change of perception. In addition, follow-up research on development of various contents suitable for the developmental disabilities, and on-site distribution and application should be conducted.