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고고도 장기체공 무인기의 세장비가 큰 초경량 주익은 작용하중이 작고 변형이 큰 특징이 있다. 때문에, 기존의 유압작동기를 이용한 구조시험 기법을 적용하기 어렵고 새로운 개념의 적용이 필요하다. 본 논문에서는 고고도 장기체공 무인기 고세장비 초경량 주익의 정적구조시험에 대해 간략히 기술한다. 작용하중이 작으므로 작동기를 사용하지 않고 추를 이용하여 하중을 부가한다. 시험체의 상면이 아래로 향하도록 크레인에 설치하고, 지상에서 각 단계별 시험하중에 해당하는 추를 시험체에 장착한 후 크레인을 이용해 시험체를 상승시켜 하중을 부가하는 방식을 채택하였다. 주익의 주요부위에 변형률 게이지를 장착하고 변위를 측정하기 위해 변위 게이지를 장착하였다. 설계제한하중 하에서 주 하중부재의 좌굴 및 파손이 발생하지 않았으며, 설계극한하중 하에서 주 하중부재의 파손이 발생하지 않았다.


The ultra-lightweight wing with a high aspect ratio of high altitude long endurance (HALE) UAV is characterized by small airloads and large deflections. Thus, the existing structural testing concepts whereby hydraulic actuators are used are difficult to apply, and a new testing concept is required. In this paper, the static strength test for the ultra-lightwing with a high aspect ratio of HALE UAV is shown briefly. Test loads are applied with dead weight because of the small test loads. The test specimen is installed such that upper surface faces down at the crane; then, the test specimen is lifted up with dead weight until test loads are applied to the test specimen. Strain gages and deflection transducers are installed on the test specimen to measure the strains and deflections, respectively. No buckling and failure of the main loading parts occurred under design limit load, and no detrimental failure of the main loading parts occurred under the design ultimate load.