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본 연구는 투자자들이 기업에 대해 갖고 있는 관심 정도에 따라 애널리스트의 투자의견 변경이라는 새로운 정보에 상이하게 반응하는지를 분석한다. 투자자 관심도는 인터넷 검색량 지수를 이용하여 산출하고 투자의견이 변경된 기업들을 투자자 관심도가 높은 기업군과 투자자 관심도가 낮은 기업군으로 분류한다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 애널리스트의 투자의견이 상향 변경된 시점에 유의한 주가 상승은 투자자 관심도가 높은 기업군에서만 나타난다. 투자의견이 하향된 경우에는 투자자 관심도가 높은 기업군과 낮은 기업군에서 모두 유의한 주가 하락 반응이 나타났으나 투자자 관심도가 높은 경우 하락률이 높다. 즉 투자의견 변경 공시 시점의 과소반응은 투자자 관심도가 낮을수록 강하게 나타난다. 둘째, 투자의견이 상향된 경우에 투자자 관심도가 낮은 기업들은 공시 이후 3일부터 50일까지 시장수익률을 초과하는 유의한 주가 상승을 기록하는 반면 투자자 관심도가 높은 기업들의 수익률은 통계적으로 유의하지는 않으나 시장수익률을 하회하는 결과가 나타난다. 투자의견이 하향된 경우에는 투자자 관심도가 낮은 기업들은 공시일 +3일부터 +50일 동안 시장수익률을 하회하고 투자자 관심도가 높은 기업들은 시장수익률을 상회하는 것으로 나타났으나 모두 통계적인 유의성은 부족하다. 전체적으로 본 연구의 결과는 투자자의 관심이 낮을수록 애널리스트 투자의견 변경에 대한 투자자의 과소반응 및 주가 지연반응이 심화됨을 시사한다.


This study investigates how investor attention affects investors’ response to the announcement of analysts’ recommendation revisions. We use the internet search index provided by Naver as a proxy for the degree of investor attention in a firm. We measure immediate market responses to recommendation revisions using five-day cumulative average abnormal returns surrounding announcements and post-announcement drift using buy-and-hold abnormal returns from three days to fifty days following announcements. The main findings of our study are as follows: First, we find that the immediate market response to the announcement of recommendation revisions is weaker when investors’ attention in a firm is low. Second, we find that the post-announcement drift is stronger when investors have low attention. Our results are consistent with prior literature suggesting that investor inattention is related to investors’ underreaction to new information and related post-announcement drift.