초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 학습자들이 인식한 플립러닝의 장점과 단점에서 핵심 키워드를 추출하고 의미연결망 분석을 통해 키워드 간 구조적 특징을 분석하는데 목적이 있다. 교직을 이수하는 64명의 대학생에게 10주 동안 플립러닝을 적용하였고, 이들이 기술한 플립러닝 장단점 내용을 KrKwic, UCINET, NetDraw로 분석하였다. 연구결과는 첫째, 플립러닝 장점으로 14개의 키워드가 추출되었고 예습, 내용이해, 토의, 적극적참여 순으로 언급되었다. 둘째, 플립러닝 단점으로 11개의 키워드가 추출되었고 집중력저하, 예습부담, 이해부족, 재생오류 순으로 언급되었다. 셋째, 플립러닝 장점에서 중심성 지수가 가장 높은 키워드는 예습이며 연결중심성, 매개중심성, 근접중심성이 모두 높았다. 넷째, 플립러닝 단점 키워드 중 시간부담과 재생오류는 연결중심성이, 이해부족은 매개중심성이, 예습부담과 시간부담은 근접중심성이 높았다. 다섯째, 플립러닝 장점 키워드들은 하나의 네트워크로 밀접하게 연결된 반면, 단점 키워드들은 연결이 느슨하고 단편적이었다. 이러한 결과는 플립러닝 개념들의 관계를 시각화하여 입체적으로 파악할 수 있었다는데 의의가 있다.


This study was to extracted keywords from the advantages and disadvantages of flipped learning(FL) and to analyzed structural features between keywords through SNA. The subjects were 64 students, who participated in FL for 10 weeks. It analyzed the advantages and disadvantages of FL through the KrKwic, UCINET, and NetDraw. The results were as follows: First, 14 keywords were extracted as FL advantages and were mentioned in the order of pre-study, content understanding, discussion, and active participation. Second, 11 keywords were extracted as FL disadvantages, followed by poor concentration, pre-study burden, lack of understanding, and playback errors. Third, the advantage keyword with the highest centrality was pre-study, with the highest degree, closeness, betweenness. Forth, the disadvantage keywords with high degree centrality were time burden and playback error, while the keyword with high betweenness centrality was lack of understanding, and the keywords with high closeness centrality were pre-study burden and time burden. Fifth, advantage keywords were closely connected as a network, while disadvantage keywords were fragmented with each other. These results are significant that they were able to visualize the relationship of keywords in FL in three dimensions.