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도피이론은 자살과 같은 문제행동에 대한 이론으로 부정적인 자신인식을 그 원인으로 보고 있다. 본 연구는 최근 대표적인 청소년 문제로 주목을 받고 있는 게임과몰입의 원인을 도피이론을 통해 추적해 보았다. 자살이론은 부정적 외부환경에 의해 촉발된 문제를 내부귀인과 자기비난으로 흘러가게 하며 이를 혐오적 자기인식으로, 다시 문제행동으로 이어지는 과정을 나타낸다. 이 과정을 청소년의 환경, 심리, 행동에 대입하여 분석을 실시하였다. 그 결과로 부모의 애정부족과 일관성부재가 부정적 외부환경을 조성하고 이것이 부정적 외부환경을 조성하여 자녀의 자존감에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 곧이어 낮은 자존감이 우울이라는 부정적 감정을 유발, 자신의 통제력을 낮추어 게임과몰입을 유도하는 것으로 확인되었다. 이와 같은 분석 결과는 게임과몰입이 도피이론모형을 통해 설명되던 폭식, 쇼핑중독 등 강박행동과 유사한 구조를 가지는 것을 나타냈으며, 게임과몰입 연구를 위해서 개인의 환경심리요인에 보다 집중할 필요가 있음을 나타낸다.


The escape theory is the theory of problem behavior such as suicide. The purpose of this study is to investigate the causes of gaming disorder, which has been attracting attention as a typical youth problem, through escape theory. Suicide theory is a process in which the problem triggered by the negative external environment flows into internal attribution and self-criticism, and this leads to a process leading to problematic behavior with disgust self-awareness. This process was applied to the environment, psychology, and behavior of adolescents. As a result, the lack of affection and consistency of the parents resulted in negative external environment, which affected the self-esteem of children by creating a negative external environment. And low self-esteem caused negative emotions, lowered self control, and confirmed to induce game addiction. The results of this analysis show that game addiction has a structure similar to obsessive behaviors such as binge eating and shopping addiction explained through the escape theory model and it is necessary to concentrate more on the environmental psychological factors for game addiction research.